Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

„Картофена яхния“ или първи стъпки във видеото

има 1 коментар

Който е разглеждал сайта ми е разбрал, че обичам да осветявам, снимам и обработвам снимките си така, че да изглежда като кадър от филм. От години отлагам това да започна да работя и в сферата на видеото, тъй като първо исках да разбера основата. На приказки може да се каже, че съм професионалист във видеото, но това няма толкова значение, когато човек се сблъска с практиката. Знанията помагат, но практиката ги надгражда. Както при професионалната работа със статични фотографии, така и при видеото, човек трябва да се научи да се справя във всякакви ситуации и да е достатъчно изобретателен, за да свърши добре работата, която е започнал.

Това дали човек може да направи кратък клип или филм не означава още, че е стигнал професионално ниво, защото е нужно да мине време в практически опит (независимо от годините на теоретична подготовка).

Горното видео е един такъв малък първоначален опит в практиката ми при снимане на видео. Има доста кусури, които ги виждам, но поради технически причини не са оправени. За монтажа използвах това, което си бях купил преди време — Photoshop CS6. Използвал съм го за други кратки клипчета, но в този случай му дойде твърде много. Въпреки всичко реших да довърша филмчето докрай, независимо от мъката по монтажа, за да мога да споделя опит, който може да е ценен за други. Така поне знам къде този софтуер се пука по шевовете. С други думи, Photoshop за видео е подходящ ако се занимавате с монтажи, които съдържат малко на брой (да кажем до 5-10) кратки клипчета. Ако се прави филмче, което е по-дълго, работата би била сравнително нормална ако се монтират повече статични снимки, а не видео файлове. Такъв беше случаят при правенето на краткото филмче „Писмо в бутилка“. При клипче като това в текущата публикация, независимо, че е сравнително кратко (2мин), работата по монтажа във Photoshop е изключително тромава. Ето някои аспекти, в които е трудно да се работи с него по по-големи неща.

1) Няма начин (или поне аз не открих) да кажете на софтуера да си оптимизира видео файловете до размерите, с които са в работната среда (около 720px по дългата страна). Нормалните видео софтуери имат такава вградена възможност;

Работата може да се подобри ако се превърнат всички тези клипчета в такива с по-малък битрейт от оригиналния (…а де? Как е на български „bitrate“?) и/или да се намалят като резолюция. По този начин ще се работи с файлове, които са по-малки, по-лесни за „смилане“ от софтуера и ще заемат по-малко ресурси. Проблемът е, че трябва в началото да се отдели време за превръщането на файловете, да се монтира с тях и след като завърши монтажа да се замести всеки от тези междинни файлове с оригиналния клип. Тъй като това не е удобно направено във Photoshop, трябва да се ползва друг софтуер, който да превърне файловете и накрая един по един да се върнат оригиналните (което е източник за потенциална грешка ако сгрешите файла).

Струва ли си заниманието и допълнителните файлове върху диска? В този случай — да, но ако смятате, че софтуерът и компютърът, които ползвате работят добре с файловете, които имате, няма нужда.

2) Другият проблем е свързан с неефективното използване на паметта във Photoshop (от моя гледна точка).

В монтажа на това кратко филмче са събрани около 80 клипчета. Може да си представите 80 full HD клипчета (1920х1080). При работа върху филмчето имах над 7GB заета оперативна памет само от Photoshop. Ако приемем, че средният компресиран размер на всяко клипче е 20-50MB, имах чувството, че са заредени и разкомпресирани всичките в паметта. Ако клипчетата бяха оптимизирани до 640×480, тогава сигурно паметта щеше да падне до 1 – 2GB.

Отново това може да бъде донякъде преодоляно при работа с по-малки работни файлове и накрая да се заместят с оригиналните.

3) Експортирането (или на български „създаването“) на финалния видео файл от работния монтаж отнемаше 1 час (един час). Поради тази причина съм си позволявал да направя тази стъпка само 3 пъти. Отново има неща, които могат да се оправят, но смятам, че е достатъчно приемливо.

Заснемането на филмчето отне около 5 часа. В повечето случаи са използвани 3 постоянни светлинни източника. Планирах последователността така, че да не загори яденето, докато се снимат работи, които изискваха да се направи нова светлинна схема, та доста неща бяха заснети преди включването на котлона.

Тъй като някой направи забележка, че белият баланс във видеото не ми е точен ще покажа кадър от суровия видео материал (горният) заедно с кадър от финалния монтаж (долният):color-grading

Белият баланс беше коригиран преди да започне заснемането, използвайки сива карта. Вижда се на горния кадър, че светлината е като дневна и белият баланс е на място. Тъй като картофената яхния ми напомня домашен уют реших, че на финалния монтаж повече би му отивал да е по-топъл. Това е в контраст с началната сцена, която е повече като закачка. При нея използвах сини филтри върху осветлението. Ако бях оставил цвета на клипа да е балансиран в рамките на дневна цветна температура, или около 5200К (както е суровият вариант), преходът от нощ към ден би бил странен. Нямаме такъв рязък преход от лунна светлина към бял ден. Или от лунна светлина отиваме в топло стайно осветление (да ме извиняват тези с домашно осветление със студена светлина) или имаме изгрев, който отново е с топли отенъци.

Щеше ми се да синхронизирам музиката с отрязъците, но тромавите технически условия не ми позволиха да направя това в нормален времеви диапазон. По-добре да прекарам това време в правене на нови неща, отколкото да подобря клип с нещо, което надали много хора биха забелязали и оценили.

Друг проблем са кадрите в началото, които са на „лунна светлина“. Измерих си осветлението така както си работя със светкавици, т.е. снимката да е нарочно недоекспонирана, за да изглежда като нощна снимка. Тъй като снимах на високо ISO (мисля, че беше 800 или 1600) не съобразих, че недоекспонираните части в компресирано видео могат да съдържат видим шум. Ако снимам статични кадри, особено в суров (RAW) формат, шумът ще бъде пренебрежително малък. При видеото имаме точно този проблем — доста цифров шум в тази част от филмчето. Да, може да бъде премахнат, но реших да го оставя така като материал за критиците.

Надявам филмчето като съдържание да е полезно за тези, които не могат да готвят картофена яхния или все още не са се научили да режат с готварски нож.

 

Advertisements

Author: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

One thought on “„Картофена яхния“ или първи стъпки във видеото

  1. Pingback: Какъв софтуер да използвам за обработка на снимки? | Тихомир Лазаров - блог

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s