Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Facebook за фотографите и алтернативи за достигане публикациите ви до клиенти и потребители. RSS.

7 Коментари

facebook

Повечето фотографи имат свои профили или страници във Facebook. Там те намират контакти и почитатели. Рекламират бизнеса си и изграждат определен имидж пред групата потребители, с които са във връзка.

Facebook е една от всичките социални мрежи. Има и други такива като Twitter, Google+, LinkedIn, Instagram и т. н. Всеки може да избере в кои от тях да се регистрира и да публикува съдържание.

Аз в социалните мрежи имам присъствие само като бизнеса ми. Не съм почитател да споделям личния си живот на всички, затова разсъжденията ми тук са от гледна точка на човек, който прави бизнес, използвайки социалните мрежи, а не място за показване на снимки на котката, ястие в ресторант, клипчета на куче, което си играе с патенца и т.н.

До преди няколко години Facebook беше добра платформа за връзка с повече хора. Връзката с повече хора помага повече хора да видят това, което правите и евентуално по-голяма маса да знае за вашата работа и ако им трябва фотографията, която правите, да се сетят за вас. На английски има една приказка „out of sight, out of mind“ (далече от погледа, далече от ума), сиреч ако не сте в полезрението на хората, ще ви забравят. Все пак живеем във време, когато всички са заринати с толкова много (излишна) информация, че бързо ще ви забравят ако не сте активни (говорим само за социалните мрежи).

Тъй като Facebook е голяма корпорация, която няма изгода от просто вашата регистрация и това да си чатите и споделяте оплаквания, вицове, картинки и клипчета, те имат изгода да използват цялата тази маса хора да печелят пари и ако може да печелят много пари. Преди няколко години ако имаш страница във фейсбук с 5 000 почитатели и пуснеш публикация, ще я видят всички те. Но Facebook решиха, че бизнесите по този начин достигат много лесно до потребителите и това не носи на „кораба майка“ печалба за ползата, която предлага. Затова Facebook взеха да ограничават и филтрират това, което потребителите виждат.

Официалното обяснение е, че потребителите имали твърде много харесани страници и трудно се ориентират вече от толкова голям поток от информация и Facebook решили да „помогнат“ като не показват информация от страници, които потребителите не гледали често. Също така не показват публикации от страници, които не пускат често ново съдържание (това на теория, но на практика администратори споделят, че точно когато не са активни имали повече посещения на публикации от Facebook страниците им).

С други думи работата е следната. Facebook казват, че потребителите са достатъчно глупави заети, за да имат толкова много харесани страници и да не могат сами да се справят със съдържанието (това е официалното обяснение, но казано с други думи).

С още по-други думи работата е следната — Facebook не иска страниците да печелят потребителска маса без корпорацията да има парче от пая, т.е. да облага с данък тези страници.

Какво направиха?

Стъпка 1 — да скрият съдържанието, което се публикува от потребителите и да показват само някои публикации.

Резултатът? Страниците вече започнаха да достигат само 10-15% от потребителите си и то не винаги. Често публикациите се виждат от 1-5% от потребителите. Разбира се, Facebook обвиняват потребителя, че не бил достатъчно активен в тази страница или администраторите на страницата, че не пускали достатъчно интересно съдържание. Повечето потребители просто поглеждат публикации и не се ангажират да щракат „Харесва ми“ или да коментират. Това не означава, че не обичат да гледат съдържанието на страницата.

Ако не харесват това съдържание, тогава защо изобщо биха станали последователи на тази страница?

Цялата работа е заради

Стъпка 2 — да накарат страниците да си плащат, за да може съдържанието им да бъде благоволено да бъде показано на повече потребители. Според Facebook — колкото повече си плащаш, толкова на повече потребители ще бъде показана 1 публикация. Да, изискват да се плаща за всяка една публикация. Всяка. Една. Публикация. В други социални мрежи нещата не са по този начин, но там си плащаш, за да достигнеш повече от потребителите, които вече са твои последователи, но във Facebook не е така.

Резултатите?

Недоволство от страна най-вече на собствениците на страниците, които са се старали да съберат потребителска маса (много от тях чрез реклама във Facebook, т.е. платили са на същата корпорация за това) и накрая да бъдат принудени да плащат още, за да се покажат публикациите на същите тези хора. Tова се отразява и на имиджа на бизнесите, защото потребителите изведнъж спират да получават техните публикации и този бизнес става „out of sight out of mind“ или потребителят си мисли, че въпросният бизнес вече е извън пазара.

Другият резултат е, че дори и да си платиш, отново тези публикации не достигат до обещаното количество хора. Това го твърдя от опит, както и има много други в мрежата, които потвърждават този факт.

Дали това се дължи на целенасочена политика на Facebook да взема повече пари и да не си изпълнява обещанията или програмистите им са допуснали грешка и софтуерът им не показва публикациите на колкото трябва потребители, не знам. Знам само резултатът, че не е това, за което си плаща човек. А и трябва да плати много и то за нещо, което е основна функционалност в тази социална мрежа — общуването. Едно време общуването беше безплатно, а ако искаш повече „покритие“, си плащаш за реклама. Сега общуването е половинчато и дори да си платиш, пак не е гарантирано.

Абсолютно същото нещо е и с публикациите чрез профила на човека във Facebook. Отново не всички контакти виждат това, което се публикува.

Моето мнение е, че времето на Facebook за бизнес е вече отминало. Моите клиенти не идват чрез Facebook, а ме намират от сайта ми, използвайки търсачките или от този блог. Facebook не ми носи печалба, нито ми носи клиенти и затова аз не намирам смисъл да им плащам (а съм плащал), още повече софтуерът им не работи коректно. Затова и не ме интересува броя на почитателите на страницата, нито броя на контактите, нито търся да ги увеличавам. Лошо ли е да има още почитатели на страницата или още контакти? Не, контакти са все пак и може някоя публикацийка да се промуши през филтъра на Facebook и да достигне някого, но аз предпочитам да има повече следящи публикациите в блога ми (за което съм писал по-надолу), отколкото в социална мрежа като Facebook.

Но има хора, които сега започват бизнес и тръгват по пътя, който аз бях поел преди години, когато Facebook не правеше тези неща, но беше нормална социална мрежа. За съжаление за повечето от тези хора е късно да започват бизнес чрез набиране на потребителска маса чрез Facebook.

Затова давам съвет на всеки бизнес, който смята, че защото други бизнеси имат страници във Facebook (от години насам), трябва и те да имат, не е така. Всяко нещо си има времето и периода си. Все едно някой да си купи пейджър, защото много фирми едно време са имали. Но този пейджър изобщо няма да върши работа сега.

Съветът ми е да не инвестирате време и пари в неща, които вече не работят за добрия бизнес, но да намерите други начини.

Тук искам да вмъкна и едни размисли по отношение на тези, които търсят да увеличат масата от почитатели на страниците си във Facebook. Тези размисли не са във връзка с политиката на Facebook, която предприеха, за която писах по-горе, а чисто от принципна гледна точка:

Във Facebook има функционалност, която позволява администраторите на страници да изпращат покани към потребители да станат последователи на страниците им. Ето и моето мнение по въпроса:

1) Хората (и аз в частност) не обичат някой да им казва какво да харесват и какво да не харесват. Ако имате продукт или услуга, които смятате, че са много добри, тогава намерете друг начин да го покажете на хората и те сами ще преценят дали това им харесва или не. В момента, когато пишат това, моята страница има 3500+ последователи и нито един от тях не съм докарал чрез принуда посредством „конкурси“ (с изискване на станеш последовател, за да участваш изобщо), покани за харесвания или други трикове. Всеки един от тези хора доброволно е избрал да стане последовател на страницата, за което благодаря, но и съжалявам, че Facebook вече не показва публикациите на всички тези хора. Добрата новина е, че никога не съм смятал Facebook за основа на бизнеса ми.

2) Защо трябва да стана последовател като ми се изпрати такава покана? В интерфейса във Facebook има място, където се съхраняват всички покани, на които не сте откликнали. В моя профил има сигурно над 60 такива (не съм ги броил точно). Защо не съм откликнал? Има няколко причини: а) Не ми харесват публикациите на страницата; б) Не ме интересуват публикациите на страницата (което не означава, че са лоши или не са красиви); в) Не виждам смисъл от още информация, която няма да донесе полза за мен и бизнеса ми. В този ред на мисли получавам често покани от други фотографи да им харесвам страниците. Досега от такива покани съм харесал мисля 2 или 3 страници. Може и да няма толкова. Защо не съм харесал другите? Причините са а), б) или в). Първите две са ясни. Третото е, че не виждам как това ще донесе бизнес на въпросния колега като аз не виждам да имам полза от неговите публикации (да кажем, не ме вдъхновяват за мои проекти) и ако е така, аз не бих ги споделял с други. И ако не ги споделям с други, тогава откъде през мен ще дойде бизнес за човека? Аз не съм му клиент, очевидно. Затова винаги съм се чудил защо фотографите търсят  последователи измежду други фотографи. Те ли са им клиентите?… А, сещам се. Другите фотографи може да им хранят егоизма като имат добри отзиви за всяка публикация. Но за един сериозен бизнес „егото“ не трябва изобщо да влияе, щото тогава не говорим за бизнес, а за егоцентричност. Да, аз наблюдавам развитието на определени фотографски страници и всички те са защото ми харесват снимките или имам какво да науча от подобен човек.

Та, отново към Facebook и тяхната политика. Това, което аз смятам за нормално е бизнесите да ползват свои сайтове, а не социални мрежи, за да публикуват по-важната част от бизнес развитието си. Такива са самите официални сайтове на бизнеса и блоговете. Социалните мрежи трябва да се ползват само като копие на тази информация, за да може ако днес Facebook вече не работи за вас, да не губите от потребителите си, които вече са запознати с факта, че публикувате информация на ваш сайт или блог. По този начин социалните мрежи ще имат връзка към вашите сайтове и блогове и повече хора ще научат за тях и ще могат да следят съдържанието директно „от извора“ (освен ако изворът ви не е някоя от социалните мрежи).

Да, има и други социални мрежи, които все още предлагат на потребителите си функционалност, която е удобна за публикуващите и за четящите, а именно, че публикуващите ще достигнат толкова потребители, колкото колкото последователи имат. От моите наблюдения, в българското интернет пространство най-разпространени са LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest, както и платформи, които са насочени изцяло към фотографи като Flickr, 500px, 1x, Behance и т.н. За мене платформите, които са специално за фотографи не са толкова важни за нови клиенти, колкото за намиране на контакти с други фотографи или хора от индустрията, с които можем да сме във взаимопомощ. Разбира се, ако някой търси да поддържа своята егоцентричност, тези специализирани сайтове могат да са му „в помощ“.

Но да поговорим за нещо извън социалните мрежи като начин за достигане на клиенти и потребители чрез публикациите на материали, свързани с бизнеса ни. За мен е важно да науча тези, които биха искали да следят развитието на бизнеса ми, да ползват или официалния ми сайт или този блог.

Блогът е едно добро място за публикуване на по-обширна информация с повече детайли от по-задълбочен характер, отколкото в социалните мрежи. Социалните мрежи са нещо като „чат“, където всичко е кратко и временно, докато блогът е дневник. Там съдържанието е премислено (или би трябвало да е) и не толкова често публикувано, но пък интересно.

Блогът или сайтът са като собствен магазин, който си украсявате както искате и слагате фасада, каквато искате, ваш си е и си го организирате по свой вкус. Хората знаят за него и го посещават на място. Докато социалните мрежи са като помещение под наем в МОЛ, където днес го има магазина, утре го няма и ако МОЛ-ът си вдигне наемите, магазинът веднага усеща това и правилата се определят изцяло от този, който държи собствеността на магазинните площи.

Много потребители се чудят дали трябва да посещават редовно дадена страница или блог, за да разберат кога има нови публикации. Защо трябва да посещават дадена страница или блог много пъти ако в повечето случаи не намират нищо ново? Не може ли страницата сама да им каже кога има новости?

Точно поради тази причина има 2 начина за следене на публикациите в блоговете, в частност и текущия блог:

1) Чрез абонамент към блога чрез имейл или ако имате регистрация в текущата платформа (WordPress). На всяка страница в моя блог в началото се вижда бутонче за абонамент. Чрез това платформата автоматично ще ви праща известия за всяка нова публикация.

2) Чрез четец за новини. Това е и предпочитаният от мен вариант. Четецът за новини е софтуер, в който добавяте сайтове, които предлагат последните си публикации във формат за такива четци. Сайтовете, които предлагат това обикновено са повечето блогове. В този софтуер добавяте адреса на новините на сайта, който искате да следите. Софтуерът има за задача да ви показва индикация кога има нови публикации. Има онлайн такива софтуери, както и такива, които си инсталирате на компютър, таблет или телефон. Техническото им име е „RSS reader“. RSS е абревиатура (съкращение), което няма смисъл да помните какво означава, но като го видите, да знаете, че става въпрос за новини от даден сайт. Има и такива, които се наричат „ATOM reader“. RSS и Atom са 2 стандарта за форматиране на новини, затова често тези софтуери се наричат с общото име „News reader“ или четец на новини.

Аз използвам четци на новини от много години насам и си имам списък от страници и блогове, които ми харесват и следя развитието им, което ми дава вдъхновение за идеи или просто гледам информативно и добро съдържание.

Затова ако не сте работили друг път с такъв софтуер, може да опитате като добавите блоговете на фотографи, от които се интересувате, заедно със сайтове, чието съдържание ви е интересно да следите.

Много сайтове имат визуална индикация дали поддържат тази функционалност — да предлагат съдържанието си към четците зановини. Най-честата индикация е иконка от рода на това:

RSS

Друг вариант е да копирате официалния интернет адрес на блога, както например е моят блог и го добавите в софтуера, който сам ще разпознае как да следи новините, ако сайтът го предлага.

Ето и някои софтуери, които можете да ползвате:

1) Онлайн софтуер, където се регистрирате и там си добавяте адресите на страниците. За да ги гледате, трябва да е отворен въпросният онлайн сайт в браузъра ви или от време на време да го отваряте, за да видите дали има нещо ново. Аз не съм ползвал такива софтуери, защото не са ми удобни;

2) Да инсталирате добавка/разширение/плъгин/plugin/addon в браузъра си и в нея да добавяте адресите. Ако това е предпочитаният от вас начин, за всеки различен браузър има възможности за това и трябва да знаете как се добавят подобни неща в него. Обикновено има каталог от допълнителни функционалност за дадения браузър и там търсите „news reader“ или „RSS reader“ или „Atom reader“ и ще ви излязат предложения за софтуери. Тъй като всеки е правен от различни програмисти, едни може да са по-добри или по-удобни от други и трябва да намерите вашия предпочитан.

3) Да инсталирате приложение за вашия компютър, телефон или таблет. Аз съм старомоден и нямам навик да ползвам таблети и телефони за тази работа, затова използвам приложение, което ми стои стартирано на компютъра. Ползвам съм такива приложения за най-различни операционни системи като Windows, Mac, Linux. Всеки има различни предпочитания и за да изберете подходящото приложение за вас, потърсете това, което е за операционната система, която ползвате, била тя Windows, Mac или Linux. Тези, които ползват различна от тези операционни системи, би трябвало да са още по-наясно как да намерят подходящия софтуер, тъй като са по-тясно специализирани.

Надявам се размислите и съветите, които съм дал от личен опит, да ви бъдат полезни, а ако искате да следите публикациите ми и в други социални мрежи, може да видите тези, в които публикувам и да си изберете.

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

7 thoughts on “Facebook за фотографите и алтернативи за достигане публикациите ви до клиенти и потребители. RSS.

  1. Много хубава статия, която отразява реално състоянието на пазара. От една страна фейсбук се напълни с много профили и страници съдържащи думите фотография, сватбен фотограф, професионално заснемане и т.н. От друга facebook ограничи възможността на не спонсорираните публикации да достигат до масовия потребител. Същото се отнася и до google, който налага все по-строги правила за да се класира един сайт или блог на челните места.
    Как според теб ще се отрази това поведение на фейсбук на търговците и бизнеса няма ли да се оттегли с времето? Миналата година по същото време направих рекламна кампания във фейсбук и въпреки, че инвестирах много по-малко пари беше двойно по-ефективна от колкото тази година. Аз лично не виждам проблем да инвестирам във реклама, но ако тя не е достатъчно ефективна не виждам смисъл да го правя.

    • Първо е важно да се разбере къде са клиентите и дали ако се рекламира във фейсбук ще се достигнат клиентите. Да кажем ако аз продавам стикове за голф, надали бих рекламирал във фейсбук, а в много по-специализирани места.

      Аз винаги съм бил за това потребителят да търси и да намери предлагащия продукти или услуги. Това е най-естествения подход и е начинът, по който върви икономиката откакто свят светува. Дали ще си със сергия на пазар, магазин на улица или сайт в интернет, това е най-естественото според мен. Рекламите, които се бутат „в ръцете“ на хората за мен са най-досадния начин и не са толкова ефективни.

      Аз съм плащал за спонсорирани публикации във Facebook, но те бяха, за да достигна феновете, които имам, а Facebook е ограничавал това. След като видях, че алгоритмите им все повече ограничават видимостта на публикациите дори и да бъдат платени, спрях да се занимавам, защото и без друго клиентите ми не идват от Facebook.

      Рекламите във фейсбук са загуба на пари, според мен. Учудващо е, че хората щракат, но демографски това са често хора с много свободно време, които просто гледат от любопитство (и харчат парите на рекламиращия).

      Рекламирането в Google е друга възможност, но човек трябва да се старае да сложи сайта си на челните места и да знае как. Не само чрез реклами, но чрез добро и адекватно съдържание за търсещите. С други думи, трябва да има добре направена сергия и да се вижда отдалече какъв асортимент предлага или да може да надвика другите сергии около него с подходящи думи.

      Тъй като Google е чорбаджията на търсачката си, може да налага каквито си иска правила и да кара тези, които искат да се покажат на първите места, да ги следват. Затова аз все повече гледам класическите начини за рекламиране, от които най-добрият е добрата дума в устата на клиента и препоръката от уста на уста. За да се достигне до това, един бизнес трябва да бъде на ниво с всички, независимо дали са му клиенти или не са клиенти или са избрали друг бизнес. Това се гради с години и отнема време, но после се отплаща.

      Най-голямото прахосничество в реклама е да се рекламира към широката публика. Това могат да го правят само големите фирми, за които парите не са толкова проблем. Малкият бизнес трябва да намира начини да се рекламира в ограничен кръг от публика, което ще спести пари и ще е много по-ефективно. Мащабната реклама във Facebook определено не е решението, нито спонсорираните публикации, които не се показват толкова, колкото се обявява и независимо от плащането, страницата във Facebook става все по-непосещаема.

      Ключът е по-голяма независимост от платформи като Facebook, Google и други, които да бъдат само в помощ, а не основа на бизнеса, за да може бизнесът да съществува със и без тях.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s