Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Софтбокс или чадър?

15 Коментари

83___4184

След публикацията, в която дискутирах колебанията между постоянно и импулсно осветление, реших да кажа личното си мнение по въпроса какво да се избере като модификатор — софтбокс или чадър.

Първо искам да изясня, че в тази тема специфично ще говоря за софтбоксове и чадъри, като това не изключва всякакви други като рефлектори, рефлектори за мека светлина, спотове, гридове, френели и други. Целта на публикацията е да се фокусира върху колебанията между софтбоксове и чадъри.

Тъй като публикацията може би се чете от тези, които не знаят какво е софтбокс и фотографски чадър, ще изясня тяхната структура преди да говоря в детайли. 

Софтбоксовете, както и чадърите се използват, за да се променят характеристиките на светлината. Те правят светлината върху заснетия обект с по-меки сенки и най-общо казано вършат една и съща работа. Какви са разликите?

Софтбоксове

Софтбоксовете могат да бъдат в най-разнообразни размери и форми. Най-често срещаните са правоъгълните и осмоъгълните. в най-разнообразните им размери.

softboxes

Структура на софтбокса и как да си направим сами такъв

За да покажа каква е структкурата на софтбокса, ще ви кажа как може да си направите сами такъв. Комерсиалните софтбоксове са на същия принцип само имат „търговски вид“ и по-висока цена.

Нека вземем картонена кутия без капак. На дъното изрязваме отвор, през който ще сложим осветлението. На всички стени и дъното слагаме отражателна повърхност, например, алуминиево фолио. На капака слагаме парче оризова хартия, бяла хартия за печене или бял плат, подобен на хасе (за чаршафи). Слагаме светлината през отвора, който сме направили на дъното, и вече имаме саморъчно направен софтбокс.

Комерсиалните софтбоксове са направени така, че да могат да се сгъват компактно. Затова те не са точно кутии, а плат с метални пръчки, които придържат софтбокса в неговата форма (точно както формата на туристическата палатка се прави от плат с метални пръчки). Накрая има дифузен плат, който най-често се захваща с велкро. Някои софтбоксове имат и междинна дифузна повърхност или още едно парче плат, разположено по-близо до светлината.

Какво прави дифузната повърхност? Тя улавя светлината от светлинния източник, който е в общия случай мъничък. Тази светлина се „удря в стените“ и тъй като те са отражателни, тя не се губи, а се отразява, и попада върху дифузната повърхност. Дифузната повърхност се превръща в нов светлинен източник, който е превърнал малката повърхност от която идва светлината в много по-голяма. По-големият светлинен източник прави по-меки сенки върху обектите, които осветява. От там идва наименованието софт-бокс (soft-box, от англ. мека-кутия). Казано на жаргонен фотографски език прави „мека светлината“. Разбира се промяната на качеството на светлината не става без известни загуби при преминаването през една или повече дифузни повърхности, затова светлината от светкавица без софтбокс е по-силна от същата светкавица на същата мощност, но светеща през софтбокс.

Софтбоксът може да бъде както за постоянно осветление, така и за импулсно. Ако постоянното осветление е посредством светлинни източници, които отделят значително количество топлина, то той трябва да е пригоден специфично за такива температури.

Софтбоксове на пазара има много. Повечето производители имат еднакъв набор от видове софтбоксове. Така всеки, който иска да ползва продуктите на дадена фирма, да намери това, което му е нужно. Разликите между различните фирми идват от начина, по който се закрепват светкавиците или т.нар. „байонет“ или „пръстен“. Обикновено всяка фирма, която предлага собствено осветление си има размери и видове байонети, пригодени специфично за техните софтбоксове. Има фирми, които предлагат отделно байонети, пасващи хем на техните софтбоксове, хем на осветление на други производители. Например ако вие харесвате вашето осветление, но определен софтбокс на друга фирма ви допада изключително много, но не се предлага от този производител, трябва да видите дали производителят на софтбокса има байонет за вашето осветление.

Чадърите

Чаъдрите, както идва от името ми, приличат на най-обикновени чадъри, но без извитата част на дръжката. Независимо, че те като изработка са по-сложни от софтбоксовете (според мен), технологията им е толкова обработена, че цената им е доста по-ниска от тази на софтбоксовете, което ги прави един от бюджетните избори на модификатор за мека светлина.

umbrellas

Фотографският чадър се сгъва и разгъва много бързо и лесно. Това го прави удобен и компактен за пренос и бърза инсталация. Дръжките на чадърите се закрепват върху светкавицата или върху държача на светкавицата така, че тя свети към центъра на вътрешността на чадъра.

Има няколко вида чадъри.

Дифузните чадъри имат бял полу-пропусклив плат, който действа като дифузната повърхност при софтбокса — прави светлинният източник по-голям и така омекотява сенките на заснетия обект. Обикновено той се използва като е насочен с външната повърхност към обекта. Дифузният чадър може да се използва и в обратна посока с дръжката към обекта като се използва отразената в дифузния плат светлина. Да, голяма част от светлината ще премине от другата страна, но въпреки това е възможно да се ползва и като отражателен чадър. И в двата случая имаме светлина, която губим тъй като светлинният поток не е затворен, както в софтбокса.

umbrellas-with-lights

Същинските отражателни чадъри са от едната страна с непропусклива повърхност, а от вътрешната страна са с отражателна такава. Тя може да бъде бяла, сребриста, златиста. При снимане с отражателен чадър дръжката и вътрешността са насочени към обекта за снимане, а светкавицата в обратна посока — към вътрешността на чадъра. Има отражателни чадъри, които са с бяла повърхност и черната външна може да се премахва и това го превръща автоматично в дифузен чадър. Светлината от отражателния чадър не се губи толкова, колкото при дифузния, защото е по-концентрирана посредством овалната отражателна вътрешност на чадъра.

Чадър-софтбокс или „броли“ е отражателен или дифузен чадър, който има допълнителен плат хванат за краищата на чадъра, който обгръща и светкавицата с цел да не се губи от светлината.

Предимства и недостатъци, прилики и разлики

За да разберете приликите и разликите между светлинните модификатори, трябва да сте наясно, че светлината е светлина независимо как достига до обекта. Дали ще се ползва фенерче и чаршаф или скъпа светкавица и софтбокс, характеристиките на светлината се променят по едни и същи физически принципи.

Прилики

Предполагам разбрахте, че и софтбоксовете и чадърите са модификатори на светлината, които я правят „мека“. Ако видите снимки, направени със софтбокс и с чадър, често трудно ще разберете коя с какво е снимано, защото светлината е светлина и общата й характеристика зависи от това колко е голям източникът й, на каква позиция е от обекта, колко е голям интензитетът й, каква е цветната температура на светлината. Ако тези величини са близки или еднакви, обектът ще изглежда осветен по един и същи начин.

Ако имаме осмоъгълен или квадратен софтбокс и чадър, и двата модификатора с приблизително еднакви размери, на еднакво положение спрямо снимания обект и интензитетът на светлината е един и същ, няма да можем да видим особена разлика. Всъщност ако обектът има огледални повърхности, ще видим формата на светлинния източник. Например ако снимаме човек с чадър и квадратен софтбокс, може да видим формата на светлинния източник в очите.

Ако махнем дифузните повърхности на софтбоксовете получаваме нещо, което много прилича на отражателен чадър. А ако вземем броли, което е с основа отражателен чадър и дифузна повърхност, получаваме софтбокс. Разликата е, че при бролито имаме стърчаща дръжка, която трябва да внимавате да не бъде твърде близо до обектите, които снимате, особено ако са хора и още повече ако са малки деца. Също толкова внимателни трябва да бъдете и при използването на отражателен чадър.

Разлики

Разликите идват главно от факта, че чадърите разпръскват и светлина встрани, за разлика от софтбоксовете. Изключение прави бролито, което се справя именно с това. Софтбоксовете дават по-насочена светлина, защото са затворени. Използването на чадър може да ви притеснява заради тази му способност да губи светлина, която разпръсква встрани ако сте в затворено помещение. Тогава тази светлина ще се отразява в стените и обектите в помещението, което може да не е желателен ефект. Тази способност на чадърите, обаче е много полезна при равномерното осветяване на фон. Дифузните чадъри губят и разпръскват най-много светлина. Отражателните концентрират повече светлината и не я разпръскват и в обратна посока като дифузните.

Например ако осветявате фон и искате едновременно да осветите и обекта, може да използвате дифузен чадър, който ще отрази светлина и в обратна посока. Разбира се, контролът върху тази светлиа няма да е перфектен, но в трудни ситуации тази характеристика на дифузния чадър може да свърши добра работа. Ако сте навън, отразяването при дифузните чадъри има отношение само към загубената светлина, а не към качеството на светлината, падаща върху обекта.

Специфики на малките и студийните светкавици

Както по-горе казах, дифузната повърхност се превръща в нов светлинен източник, когато светлината мине през него. Ако използваме студийна светкавица, при нея импулсната лампа е изцяло открита и свети във всички посоки във вътрешността на софтбокса. Това позволява на светлината да покрие целия дифузен материал и да се възползва напълно от него. Така получаваме нов светлинен източник, който е голям колкото е голяма дифузната повърхност. При постоянното осветление принципът е подобен.
studio-flash-in-softbox

Ако използваме малки светкавици (наричани още „ръчни“, „компактни“ или „журналистически“), при тях импулсната лампа е обградена с отражателен рефлектор, който много често е подвижен. Това позволява да се „zoom“-ва светлинният сноп, излъчен от малката светкавица. Zoom-ът при нея се измерва в милиметри. Колкото по-голямо е числото, толкова по-тесен е снопът светлина и обратно. Принципът е същият както на джобните фенерчета, които могат да фокусират светлината. Като знаем това, значи колкото голяма площ покрива светлинният сноп от малка светкавица, толкова голям ще бъде и източникът на светлина, който ще освети обекта. За препоръчване е, когато малките светкавици се сложат в софтбокс, да се настроят на най-малък zoom (най-малко число), за да може светлинният сноп да е възможно най-широк.

small-flash-in-softbox

Предвид тази информация знайте, че малка светкавица може да използвате с какъвто и да било софтбокс, стига да може да я закрепите, за да свети във вътрешността му (или някой да я придържа). Независимо от големината на софтбокса, малката светкавица ще може „да го използва“, но в какъв капацитет — зависи от това колко е широк светлинният сноп,излъчен от малката светкавица.

Нека да вземем за пример светкавица, която закрепена на осмоъгълен софтбокс с диаметър 2м, осветява площ най-много от 1м (това е само примерна величина, не се отнася по принцип за самите малки светкавици). Това означава, че независимо дали софтбоксът е 150см или 200см, светлината ще бъде една и съща, заради ограничението, което налага първоначалният източник — малката светкавица. Това ограничение ще ни позволи да използваме светлинен източник, който е най-много 1м в диаметър/диагонал.

Същото се отнася и до монтирането на малка светкавица върху чадър. Колкото повече тя е близо до центъра на чадъра, толкова по-малък сноп светлина ще излъчи и толкова по-малък окончателен светлинен източник ще получим, защото отново снопът светлина попада върху чадъра (независимо дали е дифузен или отражателен). Каквато площ покрие, това ще се счете за финален светлинен източник.

Затова ако искате да се възползвате от размера на чадъра, слагайте светкавицата далече от центъра и я zoom-нете толкова, колкото да покрие изцяло дифузната повърхност и по възможност да не е повече. Как може да разберете дали покрива цялата дифузна повърхност? Направете снимка на чадъра, запалвайки светкавицата. На снимката, която ще видите ще разберете лесно дали светлинният сноп покрива дифузната или отражателна повърхност.

Предимства и недостатъци на чадърите

Чадърите са предпочитан аксесоар поради двете им най-известни предимства — ниската цена и бързината на монтажа им. Те са чудесен източник на „мека светлина“. Предимството на чадъра е, че светкавицата може да бъде поставена на различно положение върху дръжката на чадъра. Това ще го направи източник на по-твърда или по-мека светлина без да трябва да местите статива спрямо заснетия обект. Малките светкавици ви дават възможност да правите това посредством zoom-ването.

Недостатъците се крият в техния открит дизайн, който ги прави много лесно уязвими при лек полъх на вятъра. Ако използвате чадъри на открито или сложете повече тежести върху стативите или намерете някой, който да придържа стативите. Дори и да няма вятър, пак е добре да имате някаква тежест върху статива.

Друг недостатък, който не винаги се счита за такъв, е това, че не се използва целия капацитет на светлината, особено ако се ползват дифузни чадъри, тъй като се отразява светлина в обратна посока. Ако сте в затворено помещение, това може да доведе до нежелани отражения. Ако сте на открито, няма да имате нежелани отражения. При закупуване на чадър, с който ще се работи с малки светкавици, препоръчвам да се вземе отражателен чадър, а не дифузен. Това ще спести повече от батериите на светкавицата, като не позволява на светлината да се губи така, както при дифузния. Недостатък е, че трябва да се внимава със стърчащата дръжка, но ако слагате светкавицата както ви посъветвах по-горе — възможно най-далече от центъра на чадъра  — тогава дръжката няма да стърчи много.

Ако искате евтин софтбокс, по-добре се огледайте за броли (в случай, че е по-евтино), но вимавайте със стърчащата дръжка.

Предимства и недостатъци на софтбоксовете

Предимствата на софтбоксовете се изразяват най-вече в това, че са затворени и имат по-малко загуба на светлина от чадърите. Това позволява да не бъдат толкова податливи на вятъра, въпреки че като всяко тяло, което има обем, и софтбоксът ще се повлияе от вятъра, но в по-малка степен от чадърите. Друго предимство е, че може да превърнете софтбокса в отражателен чадър като махнете дифузната повърхност. Внимавайте с вятъра при този случай. Друго предимство е, че софтбоксовете могат да бъдат в най-разнообразни правоъгълни форми и размери, както и кръгли (осмоъгълни най-често).

Недостатъците са им по-високата цена и по-тромавата инсталация върху осветлението.

Изводи

Като финален резултат, често и двата модификатора ще свършат една и съща работа, освен в случаите, когато например ви трябва специфично правоъгълен източник на светлина. Това ще стане с помощта на софтбокс.

Ако търсите евтин модификатор, който да ви даде „мека светлина“, това е чадърът. Препоръчвам да е отражателен и ако го ползвате навън, имайте тежести или помощник. Ако го ползвате в затворено пространство, това е много добър бюджетен вариант за модификатор.

Ако търсите модификатор, който е по-здрав и по-устойчив на вятъра и не губи толкова от светлината на източника, това е софтбоксът. Идват в най-различни форми и размери, от които може да избирате според това, което ви трябва.

Надявам се тази информация да ви даде повече яснота при избора на софтбоксове и чадъри и как да разполагате разумно с бюджета си.

Прочетете и мнението ми относно избора на размерите софтбоксове и чадъри.

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

15 thoughts on “Софтбокс или чадър?

  1. Pingback: Какъв размер софтбокс или чадър да си купя? | Тихомир Лазаров - блог

  2. Pingback: Какви компактни светкавици да изберем? Какво е TTL и HSS? | Тихомир Лазаров - блог

  3. Супер статия! Браво!
    Благодаря за което 🙂

  4. Супер полезна статия, благодаря !

  5. Наистина много добре обяснено – лесно и разбираемо! 🙂

  6. А какво ще кажете за варианта – рамка с паус на статив пред светкавицата?

  7. С какво би ми препоръчал да снимам, мебели, кухни, интериор, светкавици или софтбокс?

    • Няма еднозначен отговор, защото няма един тип интериори, които са от един тип материали и много зависи какво трябва да се постигне.

      Примерно слънцето свети в стаята и то е твърда светлина. Има интериори, които изглеждат добре с твърда светлина. Други пък изглеждат добре с мека светлина.

      Аз съм снимал интериори както само с твърдо осветление (което предполагам наричаш „светкавици“), така и със софтбоксове и чадъри (които пак имат светкавици вътре в тях). Причините са били изцяло на база личен вкус.

      Ако имаше еднозначен отговор, тогава всички щяха да снимат еднакво и нямаше да има значение кой фотограф ще извърши задачата, защото дори клиентът ще вземе „рецептата“ и ще си снима нещата по същия начин.

      Затова по естество около нас нещата са такива, че да може фотографът да измисли своя идея, с която да е уникален.

  8. Pingback: Фотосесии за списание #KeepAsking — Георги Камов | Тихомир Лазаров - блог

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s