Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Вечният въпрос: Какъв фотоапарат да си купя? (част II)

28 коментара

photos

В първата част на коментирах какъв компактен или любителски фотоапарат да се купи, но реших да напиша и втора част, защото този въпрос се задава от хора, които искат да снимат „професионално“ или „любителски“. В третата част на тази серия говоря малко повече за тези, които търсят как се осъществява „снимането на професионални портрети в 3 стъпки„.

За тези, които са тръгнали да снимат професионално, но не знаят какво им е нужно, ще им кажа, че първо им е нужно да знаят как се работи с фотоапарат в ръчен режим, какви са характеристиките на светлината, да видят как се правят снимките, които биха искали да снимат и чак тогава да пристъпват към закупуване на техника.

Фотоапаратът е просто машинка, която записва това, към което я насочите. В някои случаи ще запише по-тъмна картинка, а в други – по-светла.

Фотоапаратът няма да промени характеристиките на кожата и да стане като по списанията.

Няма да промени това откъде идва светлината.

Няма да направи снимката рисувана.

Няма да направи по-различна композиция (разположението на обектите в снимката).

Няма да направи нещо много по-различно от това, което виждате с очите си (освен ако не ползвате допълнителни светкавици).

В повечето случаи фотоапаратът ще направи по-тъмна снимка от това, което виждате с очите си. Ако снимате на залез срещу слънцето хората ще изглеждат силуети, защото окото ви вижда много повече светлина, отколкото несъвършената техника, наречена фотоапарат. Тогава как се правят портрети на залез? С допълнителни светлинни източници, които да помогнат на фотоапарата.

Затова какъвто и фотоапарат да изберете, ако нямате разбиране за светлината, приемете, че снимките ви ще гравитират около едно и също ниво. Това е истината. Дори да си купите висок клас DSLR, снимките ви няма да се променят. Снимките могат да се променят от оптиката, която се използва с фотоапарата (обективите, които могат или не могат да се сменят), но единственото, което ще стане е, че деформацията в оптичното представяне на снимката ще е по-различна.

Снимките, които виждате по списанията почти винаги се правят с допълнително осветление. Снимките, които виждате по списанията, почти винаги са обработени, често до неузнаваемост. Снимките, които виждате на сайтовете на професионални фотографи, почти винаги са правени при точно определени светлинни условия.

Професионалният фотограф не снима при всяко условие, което му дадете. Професионалният фотограф винаги търси начин да направи условията така, че да стане снимката красива, защото знае, че при определена светлина снимките изглеждат „любителски“. Това е основната разлика между професионалиста и любителя. Тя не се състои в това колко скъп фотоапарат използва.

Ако искате нов фотоапарат, вземете си нещо по джоба. Изберете си клас фотоапарат, с който да снимате и вземете кой да е в този клас. Вижте само да няма някакви фабрични дефекти и снимайте. Няма голямо значение при любителски начин на работа. При професионална работа фотоапаратът може би ще изисква да бъде издръжлив при определени атмосферни условия и натоварване, но в същността си, всичките правят едно и също – да запечатат това, към което ги насочите в светлинните условия, които ги поставите.

Фотоапаратът няма да промени условията. Вие ги променяте.

Като за завършек искам да ви дам една задача. С нея искам да илюстрирам това каква е марката на фотоапаратите и техният вид, нямат кой знае какво значение за финалните снимки ако човек знае или не знае какво да прави с тях. Разгледайте следните 4 групи снимки. Те са правени с 4 различни видове фотоапарати. Единият от тях струва около 400лв, компактен фотоапарат. Други 2 са Canon и Nikon и струват около 1500лв, а третият е средноформатен фотоапарат и струва около 50 000лв (точно така, петтдесет хиляди лева, няма грешка в нулите). Бъдете честни със себе си и кажете: Можете ли само гледайки снимките да познаете коя група с кой от тях са правени? Сигурен съм, че няма да може да познаете. В тези снимки има хем обработка, хем ъгъл, хем подбрани места за снимки, хем определена светлина. Само машинките са различни – от 400 до 50 000лв. Когато разгледате добре снимките може да щракнете върху тях и да видите всъщност кои с каква техника са снимани.

cmp

Снимки от Flickr

Снимки от Flickr

Снимки от Flickr

Снимки от Flickr

Снимки от Flickr

Снимки от Flickr

Снимки от Flickr

Тогава някой ще попита – хубаво, тогава защо да дам 50 000лв след като мога да щракна снимката и с 400лв? Ето тук е въпросът кой какво точно цели в снимките си. Ето малко детайли:

Фотоапаратът за 50 000лв е предназначен главно за работа с допълнително осветление, издържа на минусови температури и жеги. Файловете му са с изключителни детайли и ако трябва да се отпечатат в голям формат, резултатите са впечатляващи. Ако снимките се показват само в интернет, трудно може да разберете за тази детайлност от мъничка снимка на екрана ви. Тези фотоапарати са тежки (говорим за килограми). Не могат да снимат при високо ISO без много шум, тъй като не са предназначени за тази работа. Файловете са им огромни и трябва да разполагате с доста хард дискове. Не може да снимате бързо. Трябва да се изчака секунда-две, докато може да снимате следващия кадър. При тези фотоапарати се гони качество. Използват се най-вече в комерсиалната, модна и рекламна фотография.

Фотоапаратите Canon и Nikon, които съм дал за пример не са нещо по-различно от други марки като Sigma, Pentax, Sony в същия клас. В този пример това са среден към любителски клас DSLR-и. Много хора си купуват такива, като смятат, че снимките им ще станат по-хубави, но реално не се отличават от тези с фотоапарат от 400лв (но не си го признават). Тези фотоапарати дават възможност за използване на различни обективи. Детайлността им е по-голяма от тази на компактните фотоапарати, но за снимки в интернет разлика няма да се забележи, освен при отпечатване в по-голям от А4 формат. Има и други особености, но нека засега се спра само върху тези.

Най-евтиният фотоапарат е произволен компактен фотоапарат, който намерих из интернет.

Ако потърсите още малко ще откриете много лоши снимки с всеки от тези фотоапарати, както и много хубави. Ето затова много зависи какво ви е по джоба и какви са ви целите за снимане. Ако снимате снимки за спомен или любителски, са ви нужни или компактен (евтин) фотоапарат или нисък клас DSLR. Ако се занимавате професионално, може да го направите дори с нисък клас DSLR ако знаете какво правите. По-високите класове ще ви дадат възможност да работите в по-неблагоприятни атмосферни и донякъде светлинни условия.

Надявам се всичката тази информация да ви е била интересна и полезна.

Между другото, един от магазините за фототехника в България, които мога да препоръчам е PhotoPlanet.

Advertisements

Author: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

28 thoughts on “Вечният въпрос: Какъв фотоапарат да си купя? (част II)

  1. Даааа… Може ли да добавя една случка към темата?
    Вчера седнахме да снимаме суперлунието с един приятел. И той си взел един дизелар, статив. Аз съм за декорация само, не съм подготвен за снимки на Луната. И по едно време гледам един много интересен облак приближава Луната. Обаче освен облак има и мъгла. Общо взето като за лунна снимка – интересно. Застанали сме на кея, той фокусира върху един мост от Наполеоново време.
    И какво стана? Моя приятел тръгна да цъка по копчетата и менютата на фотоапарата, че да го настрои перфектно … и изтърва момента за снимката : )
    Защо я изтърва фотката?
    Защото изваждайки тежкия фотоапарат с големите копчета той автоматично си поставя високи изисквания. Когато снима с телефона няма тези високи изисквания. Но се респектира от големия си фотоапарат. И в такива случаи вместо да снима, го видях, че се рови и търси технически да обоснове „великия“ си кадър. Получава се един вид автохипноза.
    Има техника, но няма кадър.
    Аз му казах да не се тръшка, че е изтървал кадъра, щото ако тръгне да се тръшка, ще се демотивира и после няма да му се снима, които допълнително ще го завърти в спирала. Защото следващия въпрос е – ама аз що го купих тоя фотоапарат, като с телефона правя по-хубави снимки?

  2. Проблемът в случая е по-скоро в незнанието как да се използва техниката. Аз не цъкам почти нищо из менютата на моя фотоапарат. Дори не знам всичките му функции, защото работя с 3 копчета, които сменят бленда, скорост и ISO. Останалите рядко ги ползвам за нещо. Ако една снимка не може да се направи с комбинацията от тези, значи снимащият не е наясно какво иска да прави.

    Имането на техника само по себе си не е лошо нещо. Лошото е когато човек я има заради самото имане (и имАне), както звучи да е случаят при тебе.

    Не е лошо човек да се „тръшка“, че е изтървал кадъра, защото има вероятност да се замисли какви са проблемите, с които трябва да се справи. Демотивацията е също отрезвителен способ много пъти.

    ПП: Къде е този кей? По принцип си набелязвам места за снимки и ме интересуват такива гледки.

  3. Кеят е в Бордо. На река Гарона. Мостът е построен от Наполеон, за да може да се свърже изолирания по него време Бордо с Франция – и по-конкретно – с Тулуза (Бордо по него време е бил само от едната страна на реката).
    Абсолютно си прав, че приятелят ми не беше наясно с това как се държи фотоапарат. Беше чел, че трябва на ръчни режими да се снима, а нещо не успях да разбера в неговия случай що се мъчеше с някакви ръчни режими.
    Реакцията му е напълно нормална – имаме меню, имаме копчета – и понеже е инженер – почва да човърка все едно е компютър. Вероятно така биха направили доста от хората.
    Аз признавам, че за пръв път видях колко „дълбоко“ е менюто – конкретно на канон 60Д. Иначе бях чоплил по сапунерки, ама там менюто е просто две-три страници с по 5 реда…
    Аз го попитах що си го е купил тоя канон и той ми каза, че просто гледал, че всеки ходи с по един дизелар на врат, и понеже и той иска да снима, та взел, че си го купил. Лошо няма. Живи – здрави!

  4. Pingback: Какъв фотоапарат да си купя? | Тихомир Лазаров - блог

  5. Здравейте. 13 годишната ми дъщеря иска да си купува по- професионален фотоапарат до 450 лв. Спряла се е на модела Canon SX500 IS. Подходящ ли е? Ако можете да предложите и други модели ще съм ви много благодарна 🙂

    • Здравейте,

      Професионален фотоапарат означава такъв, с който някой да си изкарва хляба – да издържа на натоварване, на различни атмосферни условия и да има някои предимства в по-неблагоприятни светлинни условия. Когато човек, който е любител и няма разбиране за работа със светлината, независимо дали снима с фотоапарат от 200лв или с някой от 10000лв, снимките ще бъдат едни и същи. Професионалистите не снимат при всякакви условия, които им бъдат предоставени, тъй като знаят, че фотоапаратът не прави снимката, а само запечатва това, което виждат очите. Ако очите не виждат шедьовър, фотоапаратът няма да запечата шедьовър. Затова съветът ми е да нямате илюзии за „професионален фотоапарат“, тъй като ще бъдете скоро разочаровани независимо колко пари вложите в това. По-добре да се вземе нещо евтино и по джоба и да се снима любителски, отколкото да си мисли човек, че скъпият фотоапарат ще му направи снимките коренно по-различни. Ако фотоапаратът ви е по силите, може да го купите, но ако ви се вижда скъп, дори и по-евтин модел ще върши абсолютно същата работа.

      – Тихомир

  6. От кога се занимаваш професионално с фотография?
    Какви модели фотоапарати и обективи използваш?
    Какво обичаш да снимаш най- много?
    Надявам се да отговорите на въпросите ми 🙂

    • Занимавам се професионално от много скоро. Може би 4 години. Никога не съм имал фотографията като хоби. Техниката, която ползвам варира между проектите. Понякога се наема една техника, друг път – друга. Фотоапаратите от висок клас за мене са едни и същи, само някои имат разни дребни удобства, които не влияят на крайния резултат, а на навиците на фотографа. Обективите отново варират между проектите и за различни хора понякога се ползват различни обективи.

      Обичам да снимам хора в снимки с история.

  7. Здравейте, искам да си купя някакъв фотоапарат, който да прави хубави снимки и на тъмно, по-точно вечерно време. В рамките до 700-1000 лв. Бихте ли ми препоръчали някаква марка и конкретен модел, както и какви параметри на фотоапарата в този случаи трябва да се гледат?

    • Здравейте,

      Няма фотоапарат, който да се справя добре със снимки на тъмно. Трябва да се снима или със светкавица или да се направи компромис с по-ниско качество.

      Когато се снима при недостатъчна светлина, трябва да се снима или на по-ниска скорост на затвора (от статив и не трябва да се движат обектите, иначе ще се размажат) или с по-високо ISO (настройка на фотоапарата, която е добре да има диапазон над ISO 3200, т.е. максималната й стойност да е повече от 3200).

      За съжаление не съм запознат с марките и моделите, а само с принципните характеристики, тъй като почти всички фотоапарати днес правят едни и същи снимки като качество, когато са в един и същ ценови диапазон. Ако този, който снима разбира какво прави, снимките ще бъдат повече от добри.

      Фотоапаратът е добре да има пълни ръчни настройки, за да се постигне комбинация от настройки, която да даде най-добри резултати и това зависи изцяло от снимащия.

  8. Днес отворих отново тази твоя публикация и цъкнах на всяка група снимки. Отвориха ми се галерии във фликр. Е, Хаселблада го разпознах веднага. Не по качеството на картинката (щото на формат 6х9 см то голямото качество, хаха, а по стила на фотографа. Средният формат си е среден формат и това се отразява дори в подбора на сюжети. От останалите три фотоапарата не успях да отреагирам кой е евтиния (не и на миниатюрите).
    И исках да ти пиша, че се радвам, че се засякохме при Нели.

    Да ти призная, странно ми е някой да тръгне с Хаселблад дигитален (тоест реално със средноформатно Фуджи) и да цъка из Африка… хората там нямат хляб, той нашия тръгнал с техника за 100 хил лева да се шматка из саваните на Кения : )
    и да прави изкуВство. Вярно, бих си взел някой добър работен кон за Африка, но не чак със средноформатен дигитален фотоапарат.

    • Има младежи (на по 20г дори) със средноформатни в Африка и после дори се връщат да занесат снимките на племената там и после правят изложби. Верно снимките са чудесни, качествена работа (с преносимо осветление) и аз лично нямам проблем със снимането на племена, които се справят добре с живота. Това, че изглеждат „примитивно“ няма нищо общо със стандарта на живот, който водят.

      Проблем би било да се снима и да се изкарват пари от страданията на хора, които изнемогват. Специално за младежа, който говоря по-горе (Joey L), той снима племена, които са щастливи и свободни хора. Или поне така изглеждаха.

  9. Здравейте г-н Лазаров от известно време търся фитиапарат с който да снимам семейството ми, както в домашна среда, така и в природата. Спрял съм се на canon powershot sx50 hs и Nikon COOLPIX P520. Бихте ли ме посъветвали, кой да избера? Също в допълнение харесах и Nikon D3200 и Nikon D5200, кой от тях бихте ми препосъчали и с какъв обектив, който да е универсален за моите цели, защото за последните два разбрах, че едва ли не обектива е по-важен от самото тяло.
    Предварително Ви, благодаря за компетентното мнение.

    • Здравейте,

      Компактните фотоапарати с голям zoom (10x и нагоре) имат твърде много оптични елементи в себе си и ако трябваше да дадат добра картинка като качество, щяха да струват изключително много пари. Затова съветът ми е да избягвате модели с голям zoom. Ако сте се спрял на компактните фотоапарати само заради това, по-добре си спестете парите за нещо с по-малко мегапиксели и по-малък zoom. Ще ви свърши същата работа както DSLR от тези, които ми показахте със стандартния обектив, който върви с тях. Обективът просто дава оптично изкривяване. Той няма да ви направи снимката шедьовър ако не снимате само при определени светлинни условия. Ако снимате на автоматични режими, по-добре купете нещо по-евтино, защото няма да видите разликата в картинката ако дадете пари за DSLR и стандартния обектив, който върви към него. DSLR-ите имат смисъл само ако се снима на ръчни настройки и при подходящи светлинни условия. Иначе ще бъдете разочарован, че снимките ви няма да бъдат нещо по-различно от тези с компактен фотоапарат. Малка разлика може би ще има ако дадете повече пари за обектив с по-широка диафрагма, което при определени настройки (които не са автоматични) може да получите малко по-размазан фон отколкото при компактен фотоапарат. Но това няма да ви направи снимката шедьовър. Просто ще има нещо на преден план на фокус и на заден замъглено, но ако светлината пада не както трябва, снимката няма да изглежда добре. Искам да нямате илюзии за тези неща и затова ви ги споделям. Ако автоматичните настройки на DSLR-ите (дори и много скъпите) правиха шедьоври, всички щяха да са професионални фотографи. Ако решите да се занимавате по-сериозно с фотография и да снимате на ръчни настройки или пък сте решили да платите повече пари, тогава вземете DSLR със стандартния обектив като начало. В другите случаи по-разумният вариант е компактен фотоапарат, но с малък оптичен zoom и малко мегапиксели. Ето една публикация, която може да ви е полезна: https://fotografiazahora.wordpress.com/2012/12/04/митове-и-легенди-като-си-купя-dslr-снимкит/

      – Тихомир

  10. Здравейте 🙂 Само на 15 години съм. Понеже съм страшно запалена по снимането, чета книги, всички статии в интернет изчетох за снимането, реших да попитам нещо. От 6-7 месеца имам фотоапарата Sony alpha 230 (за което много се радвам). Взех го втора ръка от познати. Моя позната има фотоапарат Canon със същите характеристики като моя (обективите са еднакви, нямат филтри, мегапикселите са еднакви). Снимала съм с моя и с нейния една и съща снимка-еднакви настройки, еднакво ISO една и съща скорост на затвора… На Canon снимките излизат с по-наситени цветове, а Sony стават по-бледи… Бихте ли предложили какво да пипна в настройките или какво да направя, за да излизат по-ярки цветовете? Много ще съм благодарна 🙂

    • Здравейте, аз не съм запознат с техниката на пазара и не разбирам от настройките на фотоапаратите, които има всеки.

      Тъй като не знам как се променя наситеността на цветовете, потърсих за „Sony alpha 230 increase saturation“.

      Още на първата страница излезе упътването на фотоапарата, където на 86-та страница пише как да се промени наситеността (Saturation):
      http://www.sony.jp/ichigan/manual_english/A230_manual.pdf

      Надявам се това да ви е от помощ.

  11. Здравейте!
    Бих желал да задам един въпрос , тъй като имам една идея , която е свързана спокупкат ана фотоапарат и най-вече на подходящ обектив. А не крия , че съм абсолютен лаик в областта и много работи не са ми ясни. Ще изложа накратко въпроса си . Имам нужда от фотоапарат за да снимам движещи се обекти , най -вече джетове , лодки или парашути . Камерата ще с еизползва на плажа , като с тов аискам да подчертая , че ще е изложена на по-тежки атмосферни условия , като жега , силно слънце , вятър , пясък и водни пръски. и докато си мисля , че всеки един апарат ще ми свърши работа , съм по-загрижен за обектива. Би ли ми дал някакви насоки към кой точно апарат и обектив да се насоча и какво точно означават цифрите по обектива . пращам линк да си кажеш мнението . апарата с този обектив ми изглежда супер подходящ , но е и скъпичък, дали мога да мина с нещо поевтино ?!?! http://www.ebay.de/itm/Nikon-D3200-Tamron-18-270-3-5-6-3-Dill-VC-PZD-/171338459731?pt=DE_Foto_Camcorder_Digitalkameras&hash=item27e4916a53

    • Здравейте,

      Фотоапаратите обикновено ги правят в 2 основни класа по отношение на защитата от пръски и прах — едните са защитени, а другите — не. При Nikon по-защитените фотоапарати и обективи са доста над този клас, който сте посочил на снимката и цените им са в пъти по-високи. Тъй като тази цена ви е висока, няма нужда да говорим за този вариант. По същия начин стоят нещата и при Canon и при Sony.

      Фотоапарат, който е сравнително добре защитен от пръски и прах е Pentax, като при него мисля, че дори и по-ниските класове са защитени добре, но трябва да проверите със сигурност.

      Ако искате да защитите техниката си може да си вземете комплект за подводни снимки за по-малък фотоапарат, тъй като за големите самият комплект е доста скъп.

      Друг вариант е да снимате с GoPro като заедно с подводната кутия мисля, че излизаше около 1000лв. Третият вариант е да се спрете на компактен фотоапарат, който е сравнително добре защитен. Намерих тази статия по въпроса:
      http://www.digital.bg/novini/най-търсените-водоустойчиви-фотоапарати-за-2012г-news35243.html

      По отношение на цифрите на обективите — различните марки имат различни означения и трябва да се спрете на определена марка, но това, което мога да кажа като общи неща са:
      – Първите цифри (както тук 18-270) означават от колко до колко милиметра е фокусното разстояние на обектива като колкото е по-голяма амплитудата (както в случая), толкова по-ниско качество на снимката ще имате. Обикновено се купуват различни обективи с малък диапазон за по-голямо качество и се сменят според нуждата. Всяка смяна излага на прах и пръски вътрешната част на фотоапарата и вътрешната част на обектива. Това да го имате предвид.
      – След това е колко е най-малкият диапазон на блендата (представете си я като ирис или тръба, като това е най-отвореното й положение). Когато има 2 означения (както тук) – 3.5 – 6.3, означава, че най-широко отворената бленда е при 18мм и е 3.5, а най-широко отворената при 270мм е 6.3. Колкото по-голямо е това число, означава, че толкова по-малко светлина ще пропуска обективът. Обективите само с 1 такова число, което е малко (2.8, 1.8, 1.4, 1.2 и т.н.) са в пъти по-скъпи и дават по-замъглен фон и по-светла снимка при трудни светлинни условия. Ако снимате на ярко слънце, няма голямо значение дали обективът е с малко такова число, защото тогава не е нужна толкова светлина във вашия случай, освен ако не се снима професионално.
      – Следващите цифри и букви показват дали обективът има мотор за автофокус или не, дали има оптична стабилизация или не. Различните фирми използват различни наименования, но това е в общи линии.

      Имайте предвид, че дори да купите супер скъп фотоапарат и снимате на автоматичен режим, няма да получите шедьоври. По-скъпите фотоапарати са с по-скъпи сензори и са защитени от влага и прах, както и издържат на по-трудни за работа светлинни и атмосферни условия, но самото алгоритмите, по които работят автоматичните им режими са същите както в компактните фотоапаратчета и телефоните. Затова не очаквайте чудеса при автоматичните режими.

      – Тихомир

      • Първо искам да ви благодаря за бързия и изключително изчерпателен отговор!
        Днес бях в сатурн и медиамаркт и поразгледах различни модели , посъветвах се и с продавач-консултантите. Дамата в медиамаркт (живея в Германия )беше доста услужлива и добре подготвена , поне така ми се стори на мен 🙂
        Та харесах си обектив на тамрон, който беше защитен срещу по-лоши атмосферни условия и прочие , но беше нов , появил се на пазара преди месец – два и само той беше близо 700 евро. Мисля , че ще се спра на този , който съм ти пратил на линка в предния ми коментар. Успях да снимам с него преди няколко седмици , беше в комплект със същия обектив и останах доволен , като се имат предвид и занижените ми критерии 🙂
        Цената от 650 евро ми пасва ,а и имам нужда от обектив с по-голям диапазон , а именно 18 -270, защото ще ми се налага да снимам от близо и далеч в малък отрязък от време и смянатаа на обективи няма да е оправдана от гледна точка и на времето , както и на безопасността на апарата.
        Тъй като ще емного светло и топло знам , че ще имам нужда от ув-филтър , един затъмняващ филтър (извинявам се не му знам името ) и …сенник(и на него не му знам името 🙂 Има ли някакви други подобни филтри , лещи или каквито и там да са приставки , които могат да ми влязат в работа и респективно да подобрят донякъде качеството на снимките? (Естествено мемори карти и непромокаема чанта ще му взема веднага )
        Благодаря още веднъж за отделеното време !
        Лека нощ!

      • Здравейте,

        Филтрите само влошават качеството на снимката, а не я подобряват. Всеки филтър, който сложите се отразява върху снимката, дори и най-най-висококачествените и затова съветвам да не се слага филтър освен ако не е изключително нужен и ако се сложи да не е пластмасов (да се чете „евтин“), защото ще създаде нежелани допълнителни отблясъци.

        UV филтърът не е нужен, тъй като той е бил важен за филмовите ленти, а при дигиталните сензори няма такива проблеми, освен ако не се снима видео срещу силно слънце с дългофокусно разстояние (когато сензорът е изложен постоянно на ярка фокусирана светлина). Тогава мисля, че и UV филтър няма да ви върши работа.

        Затъмняващ филтър (ND – neutral density/неутрален филтър) не ви трябва, тъй като всичко това може да го направите с настройките на фотоапарата. Ако снимате с автоматични настройки, фотоапаратът ще се мъчи да изсветли снимката ако му сложите по-тъмен филтър и ако настройките не са правилната комбинация за случая, снимката може да изглежда експонирана правилно, обаче да не е това, което искате. Примерно ще е размазана и ще се чудите защо. За тази цел трябва да знаете какво е скорост на затвора, бленда и ISO и кой компонент какво прави. Ако е статичен кадър, той може да бъде направен да изглежда по един и същи начин с най-различни настройки на тези 3-те, обаче ако е кадър в движение, трябва да се спазят определени принципи,които не могат да бъдат изяснени само в един коментар тук. Ако слагате филтри, може би има смисъл само един неутрален защИтен филтър, който да се сложи на челната леща (здраво закалено стъкло), който да ви пази лещата от пръски солена вода и пясък).

        Сенникът е нещо необходимо, най-малкото да пази челната леща от неволно удряне (освен, че пази сянка).

        – Тихомир

  12. Мерси много за съветите ! Сигурен съм , че ще са ми от полза и ще ги взема под внимание. След няколко седмици ще пиша как съм се справил 🙂
    Всичко добро и лек ден ! Успех!

  13. Здравейте! Само на 15 години съм, но харесвам фотографията и се отнасям сериозно към нея (в смисъл, няма да кажа, че ми е омръзнала след няколко месеца). От няколко години снимам с един Olympus VG-160, но имам намерението в скоро време да си купя нещо „по-така“. Проблемът е че не мога да реша дали си струва инвестицията във фотоапарат със сменяеми обективи или би била достатъчна и една „турбо-сапунерка“. Въпросът ми е по-конкретно за SONY DSC-HX300B и CANON EOS 1100D. Фотоапаратът ще се използва предимно за семейни и пейзажни снимки, но също и за макро фотография, като се имат в предвид и напълно аматьорско/любителските умения ми умения.

    • Здравейте, фотоапаратът само заснема това, към което го насочите. Аз мога да заснема голяма част от моето портфолио и с двата фотоапарата, стига да има възможност да ги свържа към светкавиците си. Затова ако смятате, че фотоапаратът ще прави снимките ви, няма значение кой ще купите, защото фотоапаратът просто записва това, което му покажете. Затова вземете нещо, което ви е по джоба, тъй като на автоматични настройки ако ще да вземете Canon 5D mark 3, ще имате същите снимки както с 1100D. Сменяемите обективи са нещо, което донякъде ще ви даде по-различна картинка, но аз не съм видял някой, който не разбира от фотография с различни обективи да направи кой знае какви шедьоври.

      Според мен първо човек трябва да има разбиране за това как работи фотоапаратът, отношението му към светлината и тогава като разбере, че това нещо просто регистрира кадър като може да го затъмни повече от това, което виждат очите или да го изсветли и евентуално обективът да му изкриви картинката. Всичко останало като светлина, обработка, са неща, които не зависят от фотоапарата. А светлината е най-важна и най-много игнорирана от уравнението.

      Не съм много наясно с техниката на пазара и не мога да ви кажа дали двата фотоапарата са добри като изработка. Но знайте, че и с двата ще могат да се направят чудесни снимки, стига човек да знае какво прави.

      Заблудата е, че скъпият фотоапарат ще снима по-добре. Всъщност професионалистите не снимат каквото им се каже, а си създават условията за снимката, тъй като знаят, че техниката няма да може да се справи в определени условия или снимката няма да изглежда добре от определен ъгъл. И това не зависи от фотоапарата.

      – Тихомир

      • Благодаря Ви за бързия отговор! Явно е, че при моите знания и умения ще се взима SONY-то, а по-нататък, когато (ако) задобрея и науча тънкостите може да се замисля и върху DSLR.
        Отново много Ви благодаря, желая Ви хубав и лек ден!

      • И аз така мисля. Важното е човек да не надценява фотоапарата и да подценява светлината, а обратното.

  14. Въпроса ми е Кой?;-)
    Nikon D3200 + 18-55мм VR + 55-200мм vs Sony A5000 (Black) kit 16-50mm OSS + 55-210mm OSS
    Благодаря
    Поздрави!

    • Здравейте, не мога да ви кажа кой, защото не съм запознат с фотоапаратите на пазара, а само с принципите на фотографията. Във http://photo-forum.net може да ви отговорят по-адекватно, тъй като там има хора от сън да ги бутнат, знаят кой фотоапарат и обектив с какъв рейтинг са, независимо, че не работят като фотографски консултанти. Там съм виждал да казват, че 55-200мм не бил от най-читавите обектив, но дали за Nikon, Canon или Sony, не помня. При всички случаи 99% от фотоапаратите и обективите са по-добри от фотографите днес и каквото и да се купи, все ще извади читава картинка според моето скромно мнение.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s