Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Защо снимките ми излязоха тъмни като ги отпечатах?

Вашият коментар

runner-print-darker

Дали печатате на собствен принтер или отпечатвате чрез фирма, която предлага тази услуга, може да се сблъскате с проблема, че отпечатаните снимки са по-тъмни отколкото това, което сте видели на екрана си. Това е особено възможно ако все още не сте калибрирали монитора си.

Калибрирането на монитора представлява процес, при който настройките на монитора се променят така, че да покриват дадени стандарти за цветове и яркост. Няма да се спирам в много детайли, но накратко след калибриране на монитора цветовете му ще бъдат по-близки до реалистичните. Няма да са твърде наситени, няма и да са твърде бледи.

Често мониторите биват рекламирани с това колко цветни могат да изглеждат. По магазините виждаме монитори и телевизори, които се надпреварват кой по-наситени цветове ще извади. Всъщност това няма никакво значение ако смятате да използвате монитора си за фотография, тъй като там ще ви трябват точни цветове (или поне е добра практика да започнете от реални цветове и тогава да правите художествени отклонения в цветната тоналност на снимката).

Ако искате да направите снимката с по-топли цветове и мониторът ви не е калибриран, откъде знаете, че той не показва снимката в твърде студени тонове (а тя не е)? Ако решите да я направите в по-топли тонове, тя ще стане твърде оранжева, но вие няма да го видите.

Добре, но защо толкова хора работят с некалибрирани монитори и пак снимките им изглеждат добре, ще попита някой. И защо няма вълна от оплаквания от подобни аномалии с твърде оранжеви или твърде синкави снимки? Причината е, че окото свиква с некалибриран монитор и започва да възприема цветовете според това, което е „тренирано“, защото отклоненията при некалибриран монитор може да са значителни, но пак нетренираното око не ги забелязва. Ще ги забележи ако види един до друг резултатите от калибриран и некалибриран монитор. Ако аз видя твърде оранжева снимка (тъй като работя на калибриран монитор), имам 2 предположения:
а/ мониторът на този, който е обработвал снимката е с твърде студени цветове или
б/ мониторът е калибриран, но е решил да интерпретира снимката по този начин.

Това, че много от снимките днес не са с реалистичните си цветове, дава „преднина“ на тези, които не са с калибрирани монитори да правят „арт“, за който може би и не знаят 🙂 Затова отклонението в цветовете не винаги си личи толкова, особено ако е умишлено. Ако снимката претендира да има реалистични цветове, тогава вече има вероятност да се види дали авторът си е свършил професионално работата или не.

Всичко започва да си личи, когато се види как изглежда снимката на калибриран монитор или след като е отпечатана от професионалист. Искам да подчертая, че не случайно използвах думата „професионалист“, а не „професионален принтер“. Това е защото скъпият принтер няма да отпечата правилни снимки, докато не се калибрират отклоненията в цветовете му (наричано още „профилиране на принтера“). Това е подобен процес като калибрирането на монитора, но се отнася за принтера. Затова не се заблуждавайте, че ако имате скъп или „професионален“ принтер и отпечатате снимката и тя изглежда „добре“, значи и мониторът ви е калибриран или принтерът – профилиран. Ако искате да видите как реално изглежда снимката ви, отпечатайте я в професионално фото студио. Предполага се, че в такова студио принтерите са профилирани и снимката ще излезе с цветовете, които бихте видели на калибриран монитор.

Най-честият признак за това, че нечий монитор не е калибриран, е когато видя отпечатана снимка, която изглежда тъмна. Подобен пример съм дал със снимката в началото на публикацията. Ако си представим, че снимката е редактирана на некалибриран монитор (въпреки, че това не е така), отпечатаният вариант ще изглежда като по-тъмната снимка отдолу. Прави особено лошо впечатление, когато подобни снимки стигнат до списания, билбордове и друга печатна медия и това ми казва, че снимката е обработвана на некалибриран монитор и после по веригата никой от редакторите и хората в предпечата не си е направил труда да опита да поправи тази грешка (за да си остане тя само между печатницата и фотографа, а не да „лъсне“ пред публиката).

Защо става така, че снимките, редактирани на некалибрирани монитори излизат тъмни при печат?

Почти всички заводски монитори са с яркост настроена на 100%. Защо е така, не мога да кажа. Вероятно има чисто икономически или маркетинг причини. След като се калибрира един нов монитор, често яркостта му пада в границите 65-85%. При по-стари монитори може да е повече (тъй като с времето мониторите отслабват като яркост). Преди калибриране яркостта е толкова голяма, че често снимките изглеждат преекспонирани (твърде светли). И човек може да се заблуди, че снимката не е добре заснета и да намали експонацията й софтуерно, докато снимката може би е изглеждала съвсем нормално. След това този кадър отива в печатницата и така се получава тъмната снимка. Това е и причината ако отпечатвате снимка в професионално студио да получите тъмен резултат. Ако мониторът ви е калибриран и яркостта е в правилните граници, тогава при печат, направен от професионалист, не трябва да получавате драстични отклонения в яркостта на кадъра.

Така и аз на калибрирания си монитор виждам как някои снимки са тъмни и веднага си мисля, че най-вероятно мониторът не е калибриран. Отклоненията в цветовете не винаги могат да подскажат този факт, тъй като днес много отклонения в цветовете са съвсем умишлено направени.

Но ако правим снимките си на калибриран монитор и ги дадем на някой със 100% яркост, то няма ли там снимките да изглеждат преосветени? Отговорът е: Не точно. Снимката ще изглежда по-светла, но не и преосветена. Това е по-допустимо от снимка, която е била обработвана на некалибриран монитор и е счетена за „добре осветена“, а в действителност е по-тъмна.

Как се калибрира един монитор?

Калибрира се с устройства, които се наричат „калибратори“. Има различни марки на пазара. Аз съм работил с i1Display2 и с ColorMunki. И двата вършат работа, но струват значителна сума, която някой може и да не иска да отдели. Тогава имате вариант да потърсите някой, който да ви калибрира монитора за някаква малка сума или да си останете с некалибриран монитор и да го настроите „на око“. Това, което може да настроите е най-вече яркостта. Цветовете е невъзможно да ги налучкате, но яркостта може да я нагодите като сте на дневна светлина, близо до прозорец, но без директна слънчева светлина. Ако имате директна слънчева светлина, спуснете пердетата, ако имате такива. Сложете бял лист хартия отстрани до монитора и отворете бял текстов документ или интернет страница, която е бяла. Нагласете яркостта на монитора така, че да се доближи до белия цвят на листа. Най-вероятно мониторът ще ви се стори твърде тъмен. Ако сте уцелили правилната яркост, е въпрос на свикване с новата настройка.

Означава ли това, че сте „калибрирали“ монитора си или сте настроили правилно яркостта? Не, ни най-малко.

Съществуват „софтуерни калибратори“. Препоръчвам да не си губите времето с тях. Те са толкова „успешни“, колкото ще имате успех да познаете цветовете на 2 различни сорта ябълки в тъмна стая. Затова е по-добре ако не калибрирате монитора си да му настроите яркостта така, че да е по-близко до нормалната. Може да знаете, че снимките ви няма да са твърде тъмни, когато бъдат отпечатани или когато се гледат на калибриран монитор. Също така ще удължите живота на монитора си, защото яркостта му няма да е на 100%.

Надявам се информацията да ви е от помощ.

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s