Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Каква е разликата между „crop“ сензор и „full frame“?

13 Коментари


crop-ff-comp

Кропка. Фул фрейм. Кроп сензор. Фул фрейм сензор. Кроп фактор. ФФ.

Това са ключовите думи, които може би са неясни за мнозина, полу-ясни за едни и напълно понятни за други. Защо в света на DSLR-ите съществува това разделение? Защо обективите се делят на такива за „фул фрейм“ и такива за „кроп сензор“. Защо една и съща марка обективи от едните могат да паснат на едни DSLR тела, а други — не? Вярно ли е, че „кроп“ сензорът увеличава „зуума“? Защо замъгляването на фона е по-малко при по-малките фотоапарати? Ако това са въпросите, които ви вълнуват или имате неяснота относно тази част на техниката, прочетете по-нататък.

Разделението на „фул фрейм“ (Full Frame или „пълен кадър“) и „кроп“ (Crop или „отрязък“) идва от големината на сензора в тялото на DSLR фотоапарата. Абсолютно същото се отнася и за лентовата техника, където вместо „сензор“ имаме лента, но тук ще се спра главно на цифровата техника.

Сензорът е правоъгълна плочка, която има сложна структура, но най-общо тя съдържа светло-чувствителни елементи. Тази плочка има задачата да реагира на картината, която се вижда през обектива, и да я запомни. На следващата опростена диаграма съм нарисувал в оранжево сензора и това как образно светлината минава през обектива и светлината се проектира върху сензора.

sensor

От времето, когато фотоапаратите са били лентови, е приет стандарт от 35мм ширина на лентата. Имало е и широко форматни лентови фотоапарати с ширина на лентата от 60мм. При цифровата технология има икономически и технически фактори, които оскъпяват правенето на сензори, които са широки 35мм, докато правенето на по-малки сензори е по-евтино и по-лесно. Когато се каже „full frame“ сензор, се има предвид сензор с ширина около 35мм. Когато се каже „crop sensor“ се говори за по-малък сензор. Съотношението между размера на full frame към crop сензорите се нарича „crop factor“. Ако crop factor-ът е 1.6, това означава, че говорим за сензор, който е около 1.6 пъти по-малък от full frame стандарта. Много от DSLR телата от нисък и среден клас са с crop factor от 1.5 или 1.6. Това означава, че ширината на такива по-малки сензори е около 22-23мм.

На следващата картинка съм показал една снимка, чиито 2 варианта са в началото на публикацията и с нея описвам как биха изглеждали кадрите снимани с full frame тяло и обектив и crop тяло и обектив. Със синьо съм отбелязал full frame, а с жълто — crop.

ff-crop

По отношение на сензорите: по-малкият сензор ще запише по-малка част от кадъра, а по-големият сензор ще запише по-голяма част. Това е основната разлика, но не единствената. По-големите сензори притежават и по-добра чувствителност към светлината, както и дават повече детайл в изображението. В текущата тема е достатъчно да говорим за най-главната разлика — размерите на плочката.

Нека дам и едно нагледно сравнение относно големината на сензорите. Сензорът е като прозорец. Колкото по-голям е прозорецът, толкова виждате повече от гледката. Колкото по-малък е прозорецът, толкова по-малка част от гледката виждате. Както големината на прозореца не влияе върху това колко далече или близо ще изглежда гледката, така и големината на сензора няма нищо общо с това колко близко или далече изглежда обектът пред фотоапарата. Това го казвам най-вече поради илюзията, която имат мнозина, че по-големият сензор „отдалечава“ обекта, а по-малкият увеличава приближението (zoom-a) на обектива.

В този пример по-горе се ползват едни и същи фокусни разстояния (да кажем 35мм) и се стои на една и съща позиция. Вижда се, че по-големият сензор ще улови по-голяма част от обстановката, а по-малкият — по-тясна част. Ето как би изглеждала снимката с по-малкия сензор:

crop-view-small

Вижда се, че образът е по-голям в кадъра, тъй като го оценяме спрямо площта, която заема в пространството. При full frame резултатът би бил ето такъв:

ff-view-small

Образът е по-малък в кадъра, защото го оценяваме като част от общата площ в снимката. Това дава илюзията за мнозина, че crop сензорът „zoom“-ва (или оптично приближава) повече. За да покажа, че това не е така, ще отрежа снимката, дадена за full frame примера, за да наподобава тази от crop сензора.
ff-view-cropped

Нека се абстрахираме от затъмнената част на кадъра. В светлата част на кадъра виждаме същото съотношение на модел спрямо околна среда както при crop сензора. Ето това е crop сензорът — просто скрива част от картината, която би била видима при 35мм сензор. Не бъркайте това с оптично приближение (или „zoom“ / „зуум“). При оптичното приближение имаме цялостна промяна на кадъра на всички елементи в него. А при отрязването (на агнлийски „crop“ означава „отрязване“) имаме само скриване на части от кадъра. Затова ако снимате от една и съща позиция примерно с 50мм обектив върху crop и върху full frame DSLR тяло, ще имате едно и също приближение, но при crop тялото ще е отрязана част от кадъра. При full frame резултатът изглежда „по-обширен“. Ето на следващата диаграма може да видите защо при по-големия сензор при ползване на един и същ обектив имаме по-голяма картинка:

crop-full-frame-diagram

Ако в постановката по-горе, с този обектив, искаме да получим същото съотношение на модела спрямо околната среда и сме с full frame тяло, трябва да направим няколко крачки напред. От темата, в която говорих за замъгляването на фона, споменах, че колкото по-близо сме до обекта, който е на фокус, толкова фонът ще бъде по-замъглен. Затова ако тази снимка беше направена с широко отворена бленда (например 4.0, 3.2, 2.8, 1.8, 1.4 и т.н.) и искаме да имаме същия кадър като при crop сензора, щяхме да отидем няколко крачки напред, щяхме да скъсим разстоянието до обекта и фонът щеше да е по-замъглен. В случая съм снимал с по-затворена бленда и затова не се вижда ясно разликата в замъгляването на фона. Поради тази причина когато снимаме с full frame камера, поради физиката на сензора, често трябва да сме по-близо до обектите, които снимаме, отколкото при crop сензори. Затова и замъгляването на фона е по-голямо при full frame. Ако снимаме с широко форматна камера, там сензорът е още по-голям от този на full frame телата и трябва да се приближим още повече. Това означава, че замъгляването на фона ще е много по-голямо. Колкото по-голям е сензорът, това ни позволява да ползваме едно фокусно разстояние в по-малки помещения. При по-малък сензор, за да получим кадър с определено съотношение между обекта и околната среда, често трябва да се отдалечим назад и при малки помещения това може да се окаже невъзможно.

Това е и причината на малки компактни фотоапарати ако се снима с обектив 50мм на бленда f2.8 замъгляването да е малко, а ако се снима на 50мм на f2.8 на DSLR да имаме по-голямо замъгляване. При компактните фотоапарати сензорът е още по-мъничък и отрязва още повече от видимата част. Това означава, че за да имаме един и същ кадър при DSLR и при компактен фотоапарат при еднакви фокусни разстояния, трябва да се отдалечим ако снимаме с компактния фотоапарат. Това автоматично ни намалява замъгляването на фона и изисква нуждата от повече пространство, за да се отдалечим.

По отношение на обективите има също разделение между обективи за full frame и обективи за crop sensor фотоапарати. Обективите за crop sensor са с такъв дизайн, че те ще покажат само толкова от видимата картина, колкото е голям диагоналът на сензора (вижте жълтата окръжност, която символизира обектив за crop сензор и жълтият правоъгълник, който символизира crop сензора). Тъй като сензорът е правоъгълен той ще запечата правоъгълна картина. Ако решим на crop тяло да сложим обектив, предназначен за full frame тяло, тогава ще имаме комбинацията от синята окръжност и жълтия правоъгълник. Сензорът ще запечата отново само тази част от картината, която влиза в обектива, видима от сензора. Ето защо поради разхищението на картината при комбинацията full frame обектив върху crop тяло, се правят отделно обективи специално за crop сензори. Това прави тези обективи по-евтини и по-изгодни за тези, които снимат любителски. Отделно ги правят и от по-евтини материали, което намаля и качеството на финалната снимка.

ff-crop

Какво би станало ако сложим обектив, който е предназначен за crop тяло (жълтата окръжност) върху тяло с full frame сензор (синият правоъгълник)? Като начало ще ни е трудно, защото често crop обективите не пасват върху full frame тела. Но дори и да пасне, резултатът ще е картина с черно пространство около нея, тъй като сензорът може да поеме много повече отколкото обективът би дал.

Надявам се сега разликата между различните сензори и различни обективи да ви е по-ясна и това да ви помогне да инвестирате по-разумно при закупуване на техника.

Ако имате въпроси или неясноти, не се колебайте да ги споделите.

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

13 thoughts on “Каква е разликата между „crop“ сензор и „full frame“?

  1. Ще очаквам продължението с нетърпение.
    (и тук авторът се чуди – а, какво продължение?)
    : )
    Ако кажем, че това е един структурен анализ, аз с удоволствие бих очаквал да прочета за функционалния анализ.
    Би ли сравнил АPS-C с ФФ като поведение и работа, като оперативност и функционалност?
    Би ми било много полезно.
    Ето, ако погледнем на филм, все едно да сравним средния с големия формат, само че за големия формат трябва задължително статив, докато средният формат става и от ръка – тоест като функционалност не се припокриват : )
    Вероятно има разлики и при дигиталните събратя?

  2. Здравей,

    Обикновено това, което пиша в блога е на база опит. В случая съм писал от опит какви са значимите за мен разлики между crop (APS-C) и full frame сензорите. Верно е, че не съм обърнал повече внимание върху детайла, който дава full frame сензора, но съм го споменал. Другите неща, които съм споменал са влиянието върху зрителния ъгъл (и разстоянието до обекта), както и замъгляването (бокето).

    Ако трябва да пиша повече от това, то би било на база какво други са писали по въпроса и аз да го преразкажа. Дори и да не е пълно сравнението, поне е почерпено от реални случаи в практиката ми. Ако има нещо, което не съм добавил, то е защото не съм го знаел и ще се радвам ако мога да науча още неща, които имат ясно практическо приложение, а не просто теоретично различие.

    – Тихомир

  3. Предстои ми закупуване на фотоапарат за снимки на дива фауна и по-конкретно на птици. Въпросът ми е следния: започват ли да се свалят от производство фотоапаратите с crop и постепенно да се заменят с full frame и по принцип кой от двата типа е по-подходящ за моята цел?

  4. Здравейте Борислав,

    Фотоапаратите с crop сензор са много повече като модели от фотоапаратите с full frame, защото са по-евтини за производство и по-достъпни за широката публика. Full Frame фотоапаратите са в пъти по-скъпи от crop сензорните. На сайта ми има снимки, правени с full frame и с crop:
    http://lazarovphoto.com/
    Може ли да се разпознае коя коя е? Не. Затова full frame кадрите са по-скоро различими от собственика на фотоапарата, отколкото от болшинството от гледащите. Има доста спортни фотографи (които ползват теле-обективи по същата причина като тези, които снимат диви животни и птици), които предпочитат crop сензорите, защото визуално образът запълва „повече“ кадъра (защото е отрязан отстрани) и дава илюзията все едно е приближено повече.

    При снимане на птици и диви животни най-важни са обективите. Тялото може да е crop сензорно, което ще спести средства за закупуване на добри теле-обективи. Там дори 200мм се води „нормален“ или „къс“ обектив. Обективите в този клас са ЧЕСТО няколко пъти по-скъпи от тялото. Но съветвам ако човек възнамерява в бъдеще да мине на full frame сензор, да си купи обективи според тази цел, за да не би да трябва да купува наново обективи специално за full frame, защото сега е взел специфично за crop.

    – Тихомир

    • Аз благодаря за отговора, но се опасявам от следното: да не би примерно след една-две години фотоапаратите crop да бъдат спрени от производство, да речем подобно на телевизорите с кинескопи, и производството да мине изцяло на full frame. Трябва да знам, за да мога отсега да реагирам.

  5. Не се притеснявайте за това. Crop сензорите не са стара технология, а full frame сензорите — нова. Те са две различни пера, които вървят паралелно. Всички любителски фотоапарати, телефони, нисък и среден клас DSLR-и са с crop сензори. Ако ги спрат от производство, ще загубят доста пари, защото не професионалистите движат пазара, а любителите и „полу-професионалистите“ (ако изобщо може да се каже така).

    Единственият ми съвет е за обективите, че ако сега имате crop сензор, а в бъдеще вземете full frame и решите да продавате старото тяло, тогава ще е по-лесно да ползвате същия набор от обективи без да е нужно да купувате други. При теле-обективите е по-лесно да се вземат full frame обективи и да се ползват на crop тяло. При широкоъгълните е по-проблемно, защото ако 24мм на full frame е доста широко, то на crop сензор 24мм е доста „тясно“. Там дори 17мм не може да хване такъв зрителен ъгъл като 24мм на full frame. Но във вашия случай не е за притеснение нито фокусното разстояние, нито типа тяло.

  6. Прощавайте, че отново Ви занимавам. Давам пример с един модел обектив – Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G IF ED VR II. Единственото, което разбирам е, че е 300 мм и блендата му е 2.8 . Можете ли да ми обясните какво означават останалите съкращения, дали е подходящ за full frame тяло и дали става за снимките на дива природа, за които писах по-горе.

  7. Ето тук може да видите всички видове означения за Nikkor обективите:
    http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/9919/~/glossary-of-nikkor-lens-terms

    В случая:
    AF-S – тих автоматичен фокус
    G – блендата се контролира от тялото на фотоапарата, а не от гривна върху обектива
    IF – вътрешен фокус, т.е. не се движи външната част на обектива при фокусиране, а само вътрешни елементи
    ED – характеристика на стъклото, което позволява по-високо качество на изображението
    VR – има стабилизация на изображението, т.е. vibration reduction

    Според спецификацията на официалния сайт, обективът е FX (full frame), което означава, че става и за crop сензор (DX):
    http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/Camera-Lenses/2186/AF-S-NIKKOR-300mm-f%252F2.8G-ED-VR-II.html#tab-ProductDetail-ProductTabs-TechSpecs

    300мм е ОК за това, което търсите, въпреки че повечето казват, че около 400мм е стандартното, което биха ползвали. Добрата вест е, че може да се сложи т.нар. extender, който ще ви увеличи фокусното разстояние за сметка на блендата и ще може да снимате примерно на 450-500мм с максимално отворена бленда f4 (примерни стойности).

    Може да отидете на сайтове като flickr.com и да потърсите снимки с този обектив и ще видите примери.

  8. Поздравления за чудесната статия и споделения опит! Прави Ви чест! Много често колеги фотографи пазят тези тайни за себе си като занаятчии, които се страхуват да не им откраднат занаята:)

    • Здравейте,

      Благодаря ви за отзива. Тъй като фотографията е занаят и всеки фотограф си има виждане и стил,то е нормално да се крият тайни, които се учат с много опит и много много работа. В това няма нищо лошо, защото ако дори се обяснят някои такива тайни, повечето няма и да ги разберат и така една ценна информация пада в калта. От друга страна живеем във време, когато посредствеността е във вихъра си и мнозина търсят лесното и бързото. Дори и да научат как става нещо, те го виждат през призмата на своята посредственост и го израждат. Аз имам неща, които не ги споделям, защото смятам, че тези, които се трудят ще достигнат сами до тях, а мързеливите нямат право на достъп до тях.

      Но информация като това по-горе за мене лично не е занаятчийска тайна. Тя може да е „тайна“ на производителя, но не и фотографска тайна. Тя по-скоро отваря очите на тези, които си купуват техника да бъдат по-разумни в инвестицията и да разбират какво купуват и какво няма нужда да купуват.

      – Тихомир

  9. Чудесен коментар наистина,който поражда полемика.Смятам ,че с въвеждането на кроп-фактора настъпва известно объркване сред по напредналите любители, а и сред много от професионалистите.Неотстранена грешка от страна на производителите.Това 1.6 при Канона и 1.4 при Никона те кара да смяташ на ум например 70 ммХ1.6 за да получиш 112 мм аналоговото разстояние,което е доста по различно от 70 мм на филмовите тела.

    • Въпросната сметка има смисъл ако трябва да се прецени приблизително какъв ще е зрителният ъгъл при 70мм на crop сензор, а не толкова визията на фокусното разстояние.

  10. така е но понятието мащаб на фотогр.изображение е изключително важно и особено трудно е когато ЛИПСВА ТАКАВА АНАЛОГИЯ.Така че фирмите производителки е по-добре да отбелязват ДИРЕКТНО върху гривната на обектива аналоговото фок.разстояние

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s