Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Каква е разликата между crop сензор и full frame?

15 Коментари

blog-moved

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

15 thoughts on “Каква е разликата между crop сензор и full frame?

  1. Ще очаквам продължението с нетърпение.
    (и тук авторът се чуди – а, какво продължение?)
    : )
    Ако кажем, че това е един структурен анализ, аз с удоволствие бих очаквал да прочета за функционалния анализ.
    Би ли сравнил АPS-C с ФФ като поведение и работа, като оперативност и функционалност?
    Би ми било много полезно.
    Ето, ако погледнем на филм, все едно да сравним средния с големия формат, само че за големия формат трябва задължително статив, докато средният формат става и от ръка – тоест като функционалност не се припокриват : )
    Вероятно има разлики и при дигиталните събратя?

  2. Здравей,

    Обикновено това, което пиша в блога е на база опит. В случая съм писал от опит какви са значимите за мен разлики между crop (APS-C) и full frame сензорите. Верно е, че не съм обърнал повече внимание върху детайла, който дава full frame сензора, но съм го споменал. Другите неща, които съм споменал са влиянието върху зрителния ъгъл (и разстоянието до обекта), както и замъгляването (бокето).

    Ако трябва да пиша повече от това, то би било на база какво други са писали по въпроса и аз да го преразкажа. Дори и да не е пълно сравнението, поне е почерпено от реални случаи в практиката ми. Ако има нещо, което не съм добавил, то е защото не съм го знаел и ще се радвам ако мога да науча още неща, които имат ясно практическо приложение, а не просто теоретично различие.

    – Тихомир

  3. Предстои ми закупуване на фотоапарат за снимки на дива фауна и по-конкретно на птици. Въпросът ми е следния: започват ли да се свалят от производство фотоапаратите с crop и постепенно да се заменят с full frame и по принцип кой от двата типа е по-подходящ за моята цел?

    • Пичагата явно не е разбрал.. Фул фрейм матрицата е фундамент във фотографията, а кроп матрицата е по—евтиния вариант.. все едно питаш дали няма да свалят от производство Фиат и постепенно да го заменят с BMW.. абсолютен лаичен въпрос. Това че BMW—то се кара от всеки втори селяк, щото е мега якото не значи, че трябва всички да карат BMW, споко. Да кажем, че професионалист фотограф нема да снима с кроп, но отвреме навреме може, за някои неща, за които и кропа би свършил работа. Но истинската фотография — примерно арт и т. н. — там не може и дума да става за кропове. Все едно да си караш Фиатчето до село, а на работа да ходиш с хикс петицата. Това е общи линии

      • Между другото, почти цялото ми портфолио е снимано с crop сензор (с изключение на 10-на снимки). Можеш ли да познаеш поне 1, която е снимана с фул фрейм, т.е. кое е истински „арт“ и кое не е?

  4. Здравейте Борислав,

    Фотоапаратите с crop сензор са много повече като модели от фотоапаратите с full frame, защото са по-евтини за производство и по-достъпни за широката публика. Full Frame фотоапаратите са в пъти по-скъпи от crop сензорните. На сайта ми има снимки, правени с full frame и с crop:
    http://lazarovphoto.com/
    Може ли да се разпознае коя коя е? Не. Затова full frame кадрите са по-скоро различими от собственика на фотоапарата, отколкото от болшинството от гледащите. Има доста спортни фотографи (които ползват теле-обективи по същата причина като тези, които снимат диви животни и птици), които предпочитат crop сензорите, защото визуално образът запълва „повече“ кадъра (защото е отрязан отстрани) и дава илюзията все едно е приближено повече.

    При снимане на птици и диви животни най-важни са обективите. Тялото може да е crop сензорно, което ще спести средства за закупуване на добри теле-обективи. Там дори 200мм се води „нормален“ или „къс“ обектив. Обективите в този клас са ЧЕСТО няколко пъти по-скъпи от тялото. Но съветвам ако човек възнамерява в бъдеще да мине на full frame сензор, да си купи обективи според тази цел, за да не би да трябва да купува наново обективи специално за full frame, защото сега е взел специфично за crop.

    – Тихомир

    • Аз благодаря за отговора, но се опасявам от следното: да не би примерно след една-две години фотоапаратите crop да бъдат спрени от производство, да речем подобно на телевизорите с кинескопи, и производството да мине изцяло на full frame. Трябва да знам, за да мога отсега да реагирам.

  5. Не се притеснявайте за това. Crop сензорите не са стара технология, а full frame сензорите — нова. Те са две различни пера, които вървят паралелно. Всички любителски фотоапарати, телефони, нисък и среден клас DSLR-и са с crop сензори. Ако ги спрат от производство, ще загубят доста пари, защото не професионалистите движат пазара, а любителите и „полу-професионалистите“ (ако изобщо може да се каже така).

    Единственият ми съвет е за обективите, че ако сега имате crop сензор, а в бъдеще вземете full frame и решите да продавате старото тяло, тогава ще е по-лесно да ползвате същия набор от обективи без да е нужно да купувате други. При теле-обективите е по-лесно да се вземат full frame обективи и да се ползват на crop тяло. При широкоъгълните е по-проблемно, защото ако 24мм на full frame е доста широко, то на crop сензор 24мм е доста „тясно“. Там дори 17мм не може да хване такъв зрителен ъгъл като 24мм на full frame. Но във вашия случай не е за притеснение нито фокусното разстояние, нито типа тяло.

  6. Прощавайте, че отново Ви занимавам. Давам пример с един модел обектив – Nikon AF-S Nikkor 300mm f/2.8G IF ED VR II. Единственото, което разбирам е, че е 300 мм и блендата му е 2.8 . Можете ли да ми обясните какво означават останалите съкращения, дали е подходящ за full frame тяло и дали става за снимките на дива природа, за които писах по-горе.

  7. Ето тук може да видите всички видове означения за Nikkor обективите:
    http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/9919/~/glossary-of-nikkor-lens-terms

    В случая:
    AF-S – тих автоматичен фокус
    G – блендата се контролира от тялото на фотоапарата, а не от гривна върху обектива
    IF – вътрешен фокус, т.е. не се движи външната част на обектива при фокусиране, а само вътрешни елементи
    ED – характеристика на стъклото, което позволява по-високо качество на изображението
    VR – има стабилизация на изображението, т.е. vibration reduction

    Според спецификацията на официалния сайт, обективът е FX (full frame), което означава, че става и за crop сензор (DX):
    http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/Camera-Lenses/2186/AF-S-NIKKOR-300mm-f%252F2.8G-ED-VR-II.html#tab-ProductDetail-ProductTabs-TechSpecs

    300мм е ОК за това, което търсите, въпреки че повечето казват, че около 400мм е стандартното, което биха ползвали. Добрата вест е, че може да се сложи т.нар. extender, който ще ви увеличи фокусното разстояние за сметка на блендата и ще може да снимате примерно на 450-500мм с максимално отворена бленда f4 (примерни стойности).

    Може да отидете на сайтове като flickr.com и да потърсите снимки с този обектив и ще видите примери.

  8. Поздравления за чудесната статия и споделения опит! Прави Ви чест! Много често колеги фотографи пазят тези тайни за себе си като занаятчии, които се страхуват да не им откраднат занаята:)

    • Здравейте,

      Благодаря ви за отзива. Тъй като фотографията е занаят и всеки фотограф си има виждане и стил,то е нормално да се крият тайни, които се учат с много опит и много много работа. В това няма нищо лошо, защото ако дори се обяснят някои такива тайни, повечето няма и да ги разберат и така една ценна информация пада в калта. От друга страна живеем във време, когато посредствеността е във вихъра си и мнозина търсят лесното и бързото. Дори и да научат как става нещо, те го виждат през призмата на своята посредственост и го израждат. Аз имам неща, които не ги споделям, защото смятам, че тези, които се трудят ще достигнат сами до тях, а мързеливите нямат право на достъп до тях.

      Но информация като това по-горе за мене лично не е занаятчийска тайна. Тя може да е „тайна“ на производителя, но не и фотографска тайна. Тя по-скоро отваря очите на тези, които си купуват техника да бъдат по-разумни в инвестицията и да разбират какво купуват и какво няма нужда да купуват.

      – Тихомир

  9. Чудесен коментар наистина,който поражда полемика.Смятам ,че с въвеждането на кроп-фактора настъпва известно объркване сред по напредналите любители, а и сред много от професионалистите.Неотстранена грешка от страна на производителите.Това 1.6 при Канона и 1.4 при Никона те кара да смяташ на ум например 70 ммХ1.6 за да получиш 112 мм аналоговото разстояние,което е доста по различно от 70 мм на филмовите тела.

    • Въпросната сметка има смисъл ако трябва да се прецени приблизително какъв ще е зрителният ъгъл при 70мм на crop сензор, а не толкова визията на фокусното разстояние.

  10. така е но понятието мащаб на фотогр.изображение е изключително важно и особено трудно е когато ЛИПСВА ТАКАВА АНАЛОГИЯ.Така че фирмите производителки е по-добре да отбелязват ДИРЕКТНО върху гривната на обектива аналоговото фок.разстояние

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s