Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Какъв „обектив за портрети“ да използвам?

9 Коментари

lens-comparison„Портретен обектив“. Това е терминът, който много хора неформално използват. Какъв е този обектив? От името излиза, че с него могат да се снимат портрети. А какви са тогава другите обективи? Какво хората наричат „пейзажен обектив“? Ако снимам портрет с „пейзажен обектив“ нещо лошо ли ще стане? Друго може ли да се снима?

Ето това се чудят много хора.

Какво представлява обективът? Най-просто казано — отвор, през който влиза светлина във фотоапарата. Този отвор в общия случай е тръба, в която има няколко лещи. Лещите са направени от прозрачен материал и имат за цел да деформират образа, който фотоапаратът „вижда“. Оптичното отдалечаване е деформация на реалния образ. Оптичното приближаване — също. Има и комбинация от лещи, която запазва образа такъв, какъвто е в действителност.

Добре, де, тогава каква връзка имат комбинациите от лещи с това какъв образ ще застане пред тях? Не е ли все едно?

Аз лично, не съм съгласен с дефинирането на обективи като „портретен“, „пейзажен“ и т.н. Ясно е, че тези наименования са дошли отнякъде. Причината е в по-голямата употреба на едни обективи в определена област от други. С времето хората са решили, че портретите изглеждат „по-добре“ ако се снимат с по-дълго фокусно разстояние, а пейзажите — с по-късо.

Какво означава фокусното разстояние? За да не навлизам в ненужни технически подробности, ще го обясня по-просто. Това е колко лещите приближават или отдалечават обекта. Фокусното разстояние се измерва в милиметри, примерно 8mm, 35mm, 50mm, 135mm, 400mm и т.н. С още по-прости думи това показва колко е приближението на обектива или колко е „zoom“-нат. Има 2 вида обективи по отношение на фокусното разстояние:

  • такива, на които може да променяш фокусното разстояние — наричат се още „варио обективи“, а други им казват „zoom“ обективи;
  • такива с фиксирано фокусно разстояние — наричат ги още „твърди“ обективи и при тях не може да се приближава или „zoom“-ва;

Как да разберете какъв е вашият обектив? Обективите имат надписи и някъде из тези надписи има числа и означения (освен ако са вече изтрити :)). Ако видите означения като например 18-55mm, значи това е варио обектив. Ако видите означение само с едно число, например 50mm, това е твърд обектив. Компактните фотоапарати най-често са с варио обективи, т.е. имат оптично приближение или както се казва: могат да „zoom“-ват.

Прието е, че обективите под 35mm се наричат „широки“, „къси“ или „с по-късо фокусно разстояние“. Обективите с фокусно разстояние около 50mm, се водят „нормални“, а над 85mm се наричат „дълги“ от това, че фокусното разстояние е с по-висока стойност. Това не е официална терминология, както и тя не е общовалидна за всички фотоапарати заради разликата в големината на сензорите. Не искам да се задълбочавам в това, но приемете, че при фотоапарати тип DSLR, залегналата неформална терминология разграничава обективите по този начин. Ако снимате с фотоапарат като например Hasselblad, то снимка с 50mm ще изглежда като правена с широк обектив на DSLR. Тъй като тези фотоапарати струват повече от колите и домовете ви, няма да се спирам подробно на тях 🙂

Според неформалната терминология „портретен“ обектив е този от 50mm нагоре, а „пейзажен“ е от 50mm надолу. 50mm обектив е един от най-достъпните като цена и е често предпочитан от любителите фотографи за портрети.

Навремето твърдите обективи са давали възможност за по-голямо качество на изображението, тъй като всички лещи в тях са били фиксирани. При варио обективите лещите се движат и за да бъде качеството на снимката по-добро, трябва доста повече прецизност в изработката. В наши дни високият клас варио обективи са също толкова добри колкото и твърдите обективи в същия клас. Има изключения, в които даден модел на дадена марка от едния тип превъзхожда другия, но в общия случай високият клас обективи, били те варио или твърди, са с отлично качество. При ниския клас обективи (по-евтините) по-често твърдите обективи са с по-добро оптично качество на получената снимка, отколкото варио обективите.

Честно казано малко от любителите биха забелязали особена разлика и в ниския клас.

Отново на въпроса — имаме обективи, които показват образа по-близко и по-далече. Каква е връзката с „портрети“ и „пейзажи“?

И аз това се чудя.

Но все пак, защо са наречени така? Както казах по-горе — много хора снимат портрети с обективи с по-дълго фокусно разстояние, а пейзажи — с по-късо.

Моето обяснение на този „исторически факт“ е, че при снимане на портрети често желанието е да се изолират серия от образи и да бъдат на фокус, а фонът да бъде замъглен или да не е толкова претрупан. В темата как да замъгляваме фона в снимките си, обясних, че при използване на дълго фокусно разстояние, бидейки по-близо до обектите на фокус и по-далече от обектите на фона, получаваме този кадър, където фонът е замъглен. Така отделяме обекти на фокус от фон, с което те са по-ясно възприемливи. Замъгляване на фона може да се получи и с  използване на по-късо фокусно разстояние, но то е далеч по-малко отколкото при по-дълго фокусно разстояние. Вероятно по тази причина за портрети се предпочитат обективи с по-дълго фокусно разстояние. При тях в кадър се включва много по-малка част от фона. Затова при снимане на портрет на фон, който отвлича вниманието, е по-добре да се ползва по-дълго фокусно разстояние, за да може погледът да е концентриран върху моделите, а не върху фона.

При пейзажите често желанието е да се улови по-широка гледка. Затова предпочитанието при тях е използването на обективи с по-широк зрителен ъгъл. Това са обективите с по-късо фокусно разстояние или „широки“ обективи. Когато сте на място, където има чудесна гледка, ви се иска да запишете образа на тази гледка в 1 кадър и на помощ може да дойде такъв обектив.

Варио обективите са удобни в това, че може да снимате с различни фокусни дължини без да трябва да сменяте обективи или фотоапарати. Има известни ограничения и те са, че колкото по-голяма е дистанцията между минималното и максималното фокусно разстояние на обектива, толкова повече влошава качеството му поради сложността на изработката. Затова когато избирате варио обектив, гледайте да е или от висок клас (тъй като високият клас са с фокусно разстояние в „разумни граници“) или ако е от нисък клас, да е в по-малък диапазон. Най-добре е да четете статии, написани от фотографи, които са имали опит с тези обективи от по-нисък клас, за да разберете дали са качествени.

При DSLR фотоапаратите мога да разделя варио обективите на 2 основни групи (лично за себе си). Това са тези до 70mm и тези над 70mm. Тези под 70mm за мен са по-универсални поради спецификата на работата ми. Затова не се ангажирайте с моето лично мнение. Но ако някой снима птици и диви животни, за него универсалният обектив е минимум 200mm.

Може би някои вече останаха с впечатление, че разделението на „портретни“ и „пейзажни“ обективи е разумно. Затова нека да кажа и някои недостатъци на това ограничение.

Това ограничение, преди всичко, е само терминологично. То няма отношение към реалната работа на един фотограф. Това, че някой е решил да ги нарича по един или друг начин не означава, че те са направени да вършат само такава работа.

Да кажем, че вие сте на някакво много забележително и красиво място, например езеро и много красив залез. Искате да снимате портрет и слагате „портретен обектив“, т.е. такъв с дълго фокусно разстояние. Снимате. Снимката е хубава, но на заден план се вижда само нещо мъгливо и няма и помен от фона, който искате да включите в кадъра.

73

Какво може да направите? Може да се отдалечите достатъчно назад, за да включите повече от фона. С обективи, които приближават оптично, често крачките назад не са достатъчни, за да ви осигурят желания зрителен ъгъл. Затова в този случай прибягваме до по-късо фокусно разстояние, т.е., „пейзажен обектив“. Ето разликата:

79

Ето как реалната ситуация ни изкарва извън канона на ползването на „портретен обектив“ за портрети. Когато някой предприеме турстическа разходка, често иска да улови обстановката и фона, както и да има себе си в кадъра. Затова за туристически снимки е по-подходящо да се ползват широки обективи, които са с възможност за по-късо фокусно разстояние. Универсални туристически обективи на пазара за DSLR фотоапарати са примерно 24-70mm, 15-85mm, 18-55mm, 18-105mm, 18-135mm и т.н. Те могат да ви дадат както и „нормална“ перспектива от около 50-60mm, така и да уловите по-широк кадър в диапазона под 35mm.

Когато използвате различни обективи, имайте предвид и деформациите, които те правят оптично в снимката:

  • При използване на широк обектив (или късо фокусно разстояние), обектите, които са близо до краищата на кадъра стават по-разпънати, а тези, които са в центъра — по-тясни. Ако снимате пълен човек и искате оптично да изглежда по-слаб, снимайте го с широк обектив и го сложете по-близо до центъра.
  • При дългофокусните обективи всичко, което е по-близо до центъра на кадъра е по-разширено, отколкото обектите в краищата на кадъра. Ако човекът, който снимате е слаб или дете, не е проблем да снимате и с 200mm фокусно разстояние. Но ако сте решили да снимате с дълго фокусно разстояние и не сте сигурни дали няма да „удебелите“ човека, за по-сигурно се придържайте в границите между 50-100mm.

Имайки това предвид, може да снимате пълни или слаби хора както с късо, така и с дълго фокусно разстояние, но е важно да знаете къде да ги поставите в кадъра.

Също тук искам да отбележа голямото заблуждение, че като имаш обектив с дадено фокусно разстояние, то само с няколко крачки напред или назад можеш да „получиш“ кадър, който е с обектив с фокусно разстояние, което не притежаваш. Няма как да получите снимките по-горе с един и същи обектив само ако се приближите или отдалечите няколко крачки, защото те са снимани с фокусни разстояния, които са твърде различни като оптични характеристики. Първата снимка е правена с около 50-70mm, а втората е правена с около 24-35mm. Ако снимате обект с 35mm и друг с 40mm сигурно може с няколко крачки напред или назад да получите подобен кадър без да е нужно да сте притежател на обектив (или обективи) с двете фокусно разстояния. Но при разлики като 24-50-85-200mm това е невъзможно да стане с физическото смяна на местоположението ви като фотограф. Причината е, че имаме изкривяване, което не може да се получи с промяната на вашето място спрямо обекта.

Нека да видим и какво става с пейзажите. Искате да снимате много хубава гледка. Слагате „пейзажен обектив“ и щраквате. Гледате резултата и виждате, че планинте и облаците, които толкова харесвате като перспектива с естественото си зрение, изглеждат много по-отдалечени на снимката и се губи ефектът, който имат в действителност. Често широкият обектив дава интересна перспектива и е предпочитан за пейзажи. Но понякога това е и „недостатък“. Широките обективи ви дават по-широк зрителен ъгъл, но оптично отдалечават обектите, за да „компенсират“ това, че всичко е сбито в 1 кадър.

Тогава какво правите ако не искате обектите в пейзажа да бъдат отдалечени? Ако сте с варио обектив, слагате фокусното разстояние на по-висока стойност, която ви удовлетворява като оптичен резултат. Ако сте с твърд обектив, слагате друг, със съответното фокусно разстояние, което ви дава необходимата перспектива. Ако използвам широко разпространената терминология, трябва да кажа: слагаме „портретен обектив“, за да снимаме пейзаж. Сега някой ще каже — да, но сега ще имаме пак проблем, че няма да хванем всичко в кадъра. Това е наистина така. Заради това ще снимаме няколко съседни кадъра като ги застъпваме поне с 1/3 от предходния. Снимайте вертикално и така ще имате повече включена информация в снимката след това. Ако е възможно настройте фокуса за първия кадър и изключете автоматичния фокус за останалите. За сглобяването на финалната панорама се използват софтуерни продукти. Има достатъчно безплатни такива. Така ще имаме пейзаж, който ще включва всичко, което искаме във финалния кадър, но и оптично ще е на разстоянието, което смятаме за удачно в този кадър. По принцип не съм пейзажен фотограф, но понякога снимам пейзажи в по-сложни монтажи, които правя. Често ми се налага да снимам по този начин. Снимам такива панорами и с по-къси фокусни разстояния. Следващата снимка е правена с дълго фокусно разстояние и е сглобена след това:

bg-06-1 2

И така, знаейки, че с „портретен обектив“ могат да се снимат пейзажи и с „пейзажен обектив“ могат да се снимат портрети, смятам, че е ясно защо тази общоприета терминология е твърде неточна.

Затова когато снимате нещо, било то пейзаж или портрет, мислете за това какво правят различните фокусни разстояния. Ако снимате портрет и искате фонът да не привлича вниманието, използвайте дълго фокусно разстояние.
33

Ако искате да включите и фона, използвайте по-късо фокусно разстояние.

31

Така и при пейзажите — ако искате да съчетаете всичко в един кадър и да отдалечите оптично това, което виждате, използвайте късо фокусно разстояние. Ако искате да виждате по-широка гледка, но и да е приближена, снимайте няколко кадъра с по-дълго фокусно разстояние и ги съчетайте след това софтуерно.

Не се ограничавайте в обективите, когато снимате. Портрет или пейзаж може да направите с всеки обектив. Просто ще имате по-различна гледна точка. Като портретен фотограф, аз искам да имам разнообразие във снимките си. Разгледайте снимките на официалния ми сайт и опитайте да разпознаете кои са снимани с късо и кои с по-дълго фокусно разстояние. Широкоъгълните снимки са правени в  диапазона между 24-35мм. Не всичко със замъглен фон е снимано с дълго фокусно разстояние, но обикновено съм се придържал в границите между 50 и 135mm. Имам лични предпочитания към фокусно разстояние и може да ги забележите, но те не трябва да влияят върху вашето лично виждане за красив портрет.

Надявам се информацията да ви е била полезна.

Снимайте с разбиране!

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

9 thoughts on “Какъв „обектив за портрети“ да използвам?

  1. Да. Напълно съм съгласен с теб.
    „портретен обектив“ … все едно другото не са обективи и не стават за портрети!?
    Аз от септември реших да ползвам само 35 мм обектив.
    Нямам оплаквания.

  2. Начинаещите са научени така и много фотографи затвърждават тази терминология. И не само това. Доста хора приемат „портрет“ като образ от раменете нагоре, включително и заключен в правоъгълник, чиито вертикални страни са по-дълги от хоризонталните. В някои български форуми са ме питали защо наричам „портрет“ повечето от снимките си, дори тези, в които хората не гледат към обектива 🙂

  3. Pingback: Вечният въпрос: Какъв фотоапарат да си купя? (част II) | Тихомир Лазаров - блог

  4. Много Ви благодаря за подробното обяснение! За мен, като наъплно начинаещ, даже само любител към този момент, ми беше изключително полезна тази инфорамация!

  5. Здравейте и благодаря за полезната информация! Аз се интересувам какъв обектив ще ми препоръчате да взема под наем за предстоящ детски рожден ден. Имам апарат canon 550D. Благодаря ви предварително!

    • Здравейте, това е въпрос, на който трудно мога да ви дам отговор. Зависи много от това какви фокусни разстояния предпочитате. Аз лично бих снимал с фокусни разстояния между 35 и 135мм и затова бих ползвал варио обектив. Няма някакво правило за снимане на деца или за детски рожден ден. Зависи от личните ви предпочитания. Ако нямате такива, тогава по-добре си създайте такива преди самото събитие като снимате с различни фокусни разстояния, представяйки си, че сте в подобно помещение (или може би навън) и вижте какво ще ви хареса най-много като оптично изкривяване, тъй като това да се снима на 24мм, 35мм и примерно на 100мм дава съвършено различни картинки.

  6. Ами , много ми хареса обяснението за обективите и напълно логично. Тъй като и аз като повечето хора, разделях обективите на портретни/пейзажни, тази статия ми повлия да променя гледната точка. Занимавам се съвсем отскоро с фотография и попивам всичко наред същотака се занимавам с обучение на хора , само, че в танцовото изкуство. Общо взето навсякъде е така , пъвро учиш правилата след това се учиш да ги избягваш и да проявяваш твоеето усещане за нещата. Не трябва да се ограничаваме по никакъв начин в нищо. Благодаря за статийте, много добре обяснение, на разбираем език 🙂

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s