Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Моят „професионален фотоапарат“ не прави хубави снимки. Какво да правя?

9 Коментари

Преди да започна същността на публикацията искам да уточня няколко неща за терминологията, която съм използвал в заглавието. Написал съм „професионален фотоапарат“ в кавички, поради причината, че мнозина използват подобен израз, когато опитват да намерят информация в търсачките. В много случаи дефиницията „професионален фотоапарат“ не е базирана на факта, че ще се върши професионална работа, а с факта, че е „черен фотоапарат със сменяеми обективи“. Абревиатурата на английски за този тип фотоапарати е обикновено DSLR, за които и главно ще говоря в настоящата публикация.

Това какъв е фотоапаратът не винаги има значение за целите на снимките. Наистина има фотоапарати, които се водят „от професионален клас“ и те са наречени така, защото изпълняват определени изисквания на професионалния бранш. Фотоапаратите от по-нисък клас не притежават всички способности, които имат тези от професионалния клас и са по-евтини. Общото при DSLR фотоапаратите от нисък, среден и висок (професионален) клас е, че изглеждат по сходен начин — черно тяло и обектив. Понякога хората смятат, че малкият обектив е „евтин“, а големият — „скъп“. Това не е така, тъй като обективите имат различни характеристики и се използват за различни неща и това дали обективът е черен, сив, малък или голям няма пряка зависимост с цената.

Другата заблуда е, че по-високата цена е за по-добър изкуствен интелект, програмиран във фотоапарата. Искам да кажа, че  често купувачът смята, че по-високата цена фотоапарат ще мисли по-добре вместо него, докато малките апаратчета мислят по-малко. Това не е вярно. Алгоритмите, които мислят вместо вас са почти едни и същи в ниския клас и високия клас модели. Високата цена се плаща най-вече за сензор и изработка, а не за снимане в автоматичен режим.

Последното нещо, което искам да кажа е, че нещата, които ще опиша са валидни не само за DSLR фотоапаратите, но и за всеки любителски т.нар. „point-and-shoot“ фотоапарат (тук в България мнозина го наричат „сапунерка“), стига да има ръчен режим на работа с настройките при снимане.

Та, нека започваме. Купуването на нов фотоапарат може да бъде предшествано от това, че човек няма фотоапарат или е имал преди това някъв и иска да си вземе нов. Ще разгледам варианта, в който някой вече е имал фотоапарат, но не е доволен от това, което е получавал като качество от стария, но никога не е опитал да снима с ръчни настройки. А може и да е опитал, но без знание какво точно прави.

В днешните DSLR фотоапарати има множество режими на автоматична работа като някъде измежду тях е сложен и режим за ръчна настройка. Често този режим е отбелязан с буквата „M“ („manual“, ръчен). За да отбележа необходимостта от ръчния режим, ще запозная на много принципно ниво как работят автоматичните настройки във фото камерата и защо те не винаги вършат работа.

Инженерите, които са участвали в технологиите зад един фотоапарат са изключително умни хора и те са вложили много труд в измислянето на алгоритми, с които да стане възможно фотоапаратът да работи по-интелигентно. Тази интелигентност е от помощ в някои ситуации, но тя не може да замени творческата способност на този, който използва фотоапарата. Алгоритмите, които са използвани във фотокамерата се стремят да покрият голям диапазон от често срещани ситуации, в които фотоапаратът да даде прилични резултати, които са близки до очакваните. Когато снимате в режим, в който по някакъв начин фотоапаратът автоматично казва и „своята дума“ при настройките за снимане (било то пълен автоматичен режим или режими като S/A/Av/Tv), се случва нещо, което ще го нарека за простота „осредняване на оценката на кадъра“. Това осредняване се отнася към светлите и тъмните части на снимката. Когато това, което се снима е прекалено ярко (според алгоритмите във фотоапарата), в автоматичен режим той се опитва да затъмни снимката. Когато пък имаме тъмен обект, се опитва да направи снимката по-светла. Когато имаме и светли и тъмни части в снимката вече нещата стават по-трудни за фотоапарата и не винаги резултатите са тези, които бихме искали.

Трите параметъра, които влияят върху правилното или неправилното експониране на снимката от фотоапарата са:

  • големина на диафрагмата (наричан още бленда, апертура, apperture, f-stop) — колкото по-отворена е диафрагмата, толкова повече светлина влиза във фото сензорите за единица време. Представете си го като цолаж на тръба. Измерването на големината на диафрагмата е в единици, които се наричат най-често „бленда“/“f-stop“ и са числа от рода на 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16 и т.н. Колкото по-малко е числото, толкова диафрагмата („тръбата“) е по-отворена и влиза повече светлина и снимката е по-светла.
  • скоростта на затвора — контролира времето, в което сензорът е изложен на светлината, която влиза през диафраграмата. Обикновено се измерва в части от секундата като 1/60, 1/200, 1/250, 1/1000… Колкото по-бавна е скоростта, т.е. числото е по-голямо, толкова снимката е по-светла, тъй като е дадена възможност на сензора да се насити със светлина за по-дълго време. Имайте предвид, че на дисплея на фотоапарата обикновено се изписва само 60, 200, 250, 1000, но реално стойността е 1/60, 1/200 и т.н. Това е направено, за да се спести място върху дисплея.
  • ISO или чувствителност на сензора — стойности, които ще видите за този параметър са 50, 100, 125, 200, 400, … Колкото стойността е по-голяма, толкова и снимката става по-светла.

Често хората, които не снимат в ръчен режим снимат на автоматичен режим Av (при Canon) или А (при Nikon), респективно съответните за другите марки фотоапарати, в който режим фотографът избира стойност за f-stop и ISO, а фотоапаратът изчислява автоматично скоростта на затвора. В крайна сметка резултатът става такъв, какъвто самият фотоапарат прецени, съгласно алгоритмите, които са заложени в него.

Ако хипотетично приемем, че направата на една снимка е равносилна на уравнението:
F + S + I = Result
където F символизира f-stop, S символизира скоростта на затвора, а I символизира чувствителността, то за фотоапарата Result винаги трябва да е някаква точно определена „стойност“, базирана на алгоритмите в него или винаги снимка, която да „изглежда добре“.Нека приемем, че Result е 10. Т.е. това е символно представяне на стойността, която за апарата е „най-добрата снимка“. При пълен автоматичен режим апаратът трябва да реши сам какви са стойностите на F, S и I, че сборът им да дава 10. Например решава те да са 5, 4, 1.

Ако фотографът реши да включи в режим, където той задава F и I и остави фотоапаратът да изчисли S, тогава ще имаме следната задача за фотоапарата: Ако F = 3, I = 2 и резултатът трябва да е 10, колко е S? Това е елементарна сметка и за S фотоапаратът получава 5.Да приемем, че фотографът реши, че снимката му е твърде тъмна или твърде светла. Той променя стойността на F примерно на 1. Но фотоапаратът си знае, че крайният резултат трябва да е 10 и за S пресмята 8. В резултат снимката е пак толкова тъмна или толкова светла.Често това е причината хората да сметнат, че фотоапаратът им не прави добри снимки, поради липса на разбиране. Често се дават изключително много пари за по-скъпи обективи и по-скъпи фотоапарати и познайте какво — резултатът е същият, защото отново се снима с него в автоматичен режим, който в определена ситуация не върши работа на фотографа.

Автоматичните режими вършат чудесна работа, когато това, което снимаме е осветено подходящо. В ситуация, когато снимаме например в помещение, което е мрачно, автоматичните режими не винаги ще ни дадат добър резултат. Разбира се, инженерите са помислили за тези автоматични режими и случаите, които не вършат работа и са дали възможност да се прави „компенсация“ на експонацията, но аз няма да се спирам на това в момента.

За тези, които никога досега не са опитвали да използват ръчен режим съветвам да видят 3-те настройки, с които е снимана последната снимка и да ги запомнят. След като се включи ръчния режим (M) да въведат тези настройки. Те ще служат за отправна точка, откъдето ще донастроят параметрите, за да получат това, което им трябва. Няма да се задълбочавам твърде много в техническите детайли на това, което ще дам като съвет, но след като сте стигнали до тази стъпка може да направите следните промени в настройките:

  • Ако снимката е по-тъмна, отколкото искате — превключете на по-ниска стойност на f-stop (което ще отвори диафрагмата повече и ще влезе повече светлина) или на по-висока стойност на скоростта на затвора (което ще задържи затвора по-дълго време отворен, за да влезе повече светлина) или увеличете стойността на чувствителността на сензора (ISO);
  • Ако снимката е по-светла, отколкото искате, тогава всичко е точно обратното — по-висока стойност на f-stop или ниска стойност на скоростта (т.е. по-кратък период, в който затворът позволява светлина да влезе в сензора) или по-ниска стойност на чувствителността на сензора;

Не винаги ще имате възможност за идеалната снимка и често се прави компромис. При по-ниски стойности на скоростта на затвора може да се получи по-мъглива и размазана снимка. Ако това е проблемът, тогава нека времето на затвора бъде кратко (т.е. стойността е по-малка от това, от което не сте доволни) и компенсирайте като или увеличите диафрагмата (с по-малко число f-stop) или увеличите чувствителността на сензора. При увеличаване на чувствителността на сензора се увеличава и нежелания шум върху крайния кадър, но това не винаги е проблем, тъй като е по-добре снимката да бъде на фокус, отколкото без шум, обаче размазана.

Надявам се това разбиране да ви помогне да правите по-добри снимки с текущата си техника или ако инвестирате в друга, да знаете как да я ползвате по-успешно.

Предполагам се чудите защо няма снимка в текущата публикация? Снимката я оставям да я направите вие и да се зарадвате с резултата.

Още информация може да прочетете в публикации, които имат за цел да дадат съвети при закупуване на фотоапарат, обяснява какво означават мегапикселите на един фотоапарат, дават повече информация за това как работи фотоапаратът.

Advertisements

Автор: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

9 thoughts on “Моят „професионален фотоапарат“ не прави хубави снимки. Какво да правя?

  1. Pingback: Митове и легенди: “Като си купя DSLR снимките ми ще стават по-добри” « Фотография за хора – блог

  2. Pingback: Митове и легенди: “Като си купя DSLR снимките ми ще стават по-добри” « Тихомир Лазаров – блог

  3. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? « Фотография за хора – блог

  4. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? « Тихомир Лазаров – блог

  5. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? « Фотография за хора – блог

  6. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? « Тихомир Лазаров – блог

  7. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? | Фотография за хора - блог

  8. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? | Тихомир Лазаров - блог

  9. Pingback: Как да “замъгля фона” като снимам? | Тихомир Лазаров - блог

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s