Тихомир Лазаров – блог

Блог за портретна фотография

Как да си спечелим фенове… БАВНО?

Вашият коментар

Screen shot 2013-01-26 at 12.30.40 AMС появата на Facebook и Twitter се появиха и много нови термини като „фен“, „приятел“, „последовател“, които донякъде имат значението на такива в истинския свят, но не точно. Като всяко изкуствено нововъведение се появиха и изкуствени начини за създаване на „фенове“, „приятели“ и „последователи“. Изкуствени, защото зад това стои просто едно число от потребители, а не реални „фенове“.

Ще разгледам някои от тези начини не с цел да ви науча как се прави, а да видите идеята и последствията от всичко това.

Защо са му нужни на някого „фенове“, „приятели“ или „последователи“?

На тези, които се занимават с бизнес им е нужна база от клиенти или потенциални клиенти, които биха харесали това, което даденият бизнес предлага или публикува. Това е най-естественото за един потребител с бизнес насоченост. За да може един бизнес да съществува, той трябва да има клиенти. За да дойдат клиентите, те трябва да знаят за този бизнес. Съвсем нормално е бизнесите да се насочват към социалните мрежи, за да достигнат потенциалните си клиенти.

За един обикновен потребител повече фенове или приятели означава да може да има повече контакти и връзки с други потребители, с които да обменя информация (не разглеждам случаите, където стават злоупотреби с това, тъй като това не е целта на текущата публикация).

В текущата публикация искам да се спра повече на бизнес потребителите в тези социални мрежи. Ето някои от способите, които се използват, за да се придобият повече „фенове“, „приятели“, „последователи“.

Начин 1: Прави се конкурс, състезание, пускат се промоции или се правят томболи. Всичко това е с цел да ангажира вниманието на хората. Хората обичат да се състезават и да се надпреварват кой е по- и най-. Това се използва като „магнит за потребители“. Целта на участниците — да изявяват себе си или някой любим за тях човек. Целта на бизнес потребителя — да му станат фенове, тъй като това обикновено е единственият начин да се участва.

От страна на този, който пуска конкурса това е изключително изгодно като реклама. Тъй като става въпрос за изява и награди, мнозина разпространяват новината и с няколко (безплатни) съобщения. Така популяризирането на събитието става много лесно и бързо. Хората започват да пристигат и тези, които искат да участват се нареждат в опашката на „феновете“, „приятелите“ или „последователите“.

От страна на тези, които са станали „фенове“, „приятели“ и „последователи“ ситуацията е следната: те са станали такива не от това, че са вникнали в значението, което стои зад думите „фенове“, „приятели“ и „последователи“, а защото са притиснати от факта, че искат да участват, обаче няма друг път освен през бутона „харесва ми“ или „ставам последовател“.

Като резултат този, който пуска конкурса си набавя бързо (и евтино) група от хора, които не се интересуват особено от самия бизнес и това, което предлага, а от текущия конкурс или събитие. Ако тези хора останат фенове или последователи, те ще получават информация от страна на бизнес потребителя за неща, които може и никога да не им трябват или най-малко ги интересува.

Накратко — имаме количество, но не и качество, но пък цената е ниска. Последното е основният мотив за този вид „реклама“. Има ли положителен ефект върху бизнеса? Не сме сигурни. Чували сме за много истории за това как разни бизнеси си спечелили много фенове, но няма много истории за това как са дръпнали напред поради този факт.

Начин 2: Бизнес потребител идва и ти става последовател — на теб, с малкия бизнес или човекът без никакъв бизнес. Ти се учудваш — брей, как може тези големите да се интересуват от мен малкия? Тъй като си впечатлен от вниманието решаваш да станеш и ти „фен“, „приятел“, „последовател“. След ден два въпросният бизнес потребител вече не ти е „фен“, „приятел“ или „последовател“, но ти оставаш (защото или не си забелязал това или си решил да останеш все пак).

От страна на бизнес потребителите отново имаме не толкова бърз, но евтин (почти безплатен) начин да се сдобият с повече фенове, последователи и приятели.

От другата страна имаме човек, чието его е било погъделичкано или който се е почувствал задължен и той да щракне, че е фен, приятел или последовател… от чиста солидарност. Но накрая „романтиката“ бива прекъсната, тъй като за бизнес потребителя това е просто… бизнес.

Какъв е проблемът на тези способи?

Проблемът е, че в тях целта е да се заобиколи тази част на мозъка, която мисли трезво и дава ясна насока дали изобщо този бизнес е достоен за моето или твоето внимание и струва ли си аз или ти да ставаме „фенове“, „приятели“ или „последователи“. При тях човекът е движен от съвсем други мотиви, които нямат нищо общо създаването на трайни взаимоотношения с дадения бизнес. Тези мотиви са на база на психологически известни факти, от които се извлича полза.

Ние вярваме, че такива начини не са полезни за дългосрочното развитие на бизнеса. Решили сме, че бавното събиране на „фенове“ и „последователи“ би създало трайни взаимоотношения или поне би оставило добри впечатления у хората. При доброволното включване на потребител като фен или последовател, се взема ясно и съзнателно решение, че работата на даден бизнес му допада и желае да остане в течение на промените и новостите, които биват публикувани.

Този процес е скъп и бавен за бизнес потребителите. Тези две думи са изключително страховити и неприятни за времената, в които живеем. Всеки иска да получи всичко евтино, бързо и качествено. Някой беше казал, че можеш да получиш само 2 от тези 3, независимо кои избереш — евтино и бързо, но без качество; евтино и качествено, но доста бавно; или скъпо, но качествено и бавно.

Ако вие сте бизнес, който иска да имате потенциални и настоящи клиенти, с които да сте в добри взаимоотношения, покажете им какво предлагате и им дайте възможност сами да преценят дали си струва. Когато един клиент остане доволен от даде бизнес, той ще каже и на други. Когато един потенциален или текущ клиент бъде поощрен да прецени сам това, което вие правите, тогава се вижда реалната стойност на вашата работа. Не използвайте трикове, за да си създавате изкуствена „клиентела“, която ни най-малко не се интересува от това, което правите, нито би оценила това, което произвеждате. Това няма трайна полза за бизнеса ви. Нека всичко бъде истинско и на високо ниво — и предлаганата стока или услуга и оценката на клиентите ви. Ако имате „фенове“, то нека те са наистина фенове, а не бройка зад етикет без съдържание.

Да, това е бавен процес, но се отплаща с добро име, което би ви помогнало и да оцелеете като бизнес в дългосрочен план във времената, в които живеем.

Ако вие сте обикновен потребител, който чете тези редове, знайте, че има всякакви бизнеси и способи, с които да бъдете достигнат. Размислете трезво преди да щраквате бутони като „Харесва ми“ или „Ставам последовател“. Бъдете смели в оценките си към бизнесите. Ако ти като потребител си смел да оценяваш правилно това, което се предлага като продукт и услуга, ти би помогнал за оцеляването на добрите бизнеси и падението или (да се надяваме) промяната на тези, които не са на нужното ниво.

Advertisements

Author: lazarovphoto

Тихомир Лазаров - комерсиална портретна фотография

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s